Michal Puškár: Preteky a vývoj motocykla sú mojou profesiou

Richard Karnok

S ôsmimi slovenskými a dvomi alpsko-jadranskými titulmi sa nezmazateľne zapísal do histórie slovenského cestného motocyklového športu, no motiváciu nestráca stále. Môže za to aj jeho zamestnanie, ktoré s pretekaním úzko súvisí.

Michal, v apríli osláviš tridsať rokov. Nepohrávaš sa niekedy s myšlienkou dokedy ešte? A vôbec, v čom hľadáš motiváciu jazdiť, hoci si už v M SR aj Alpe Adrii dosiahol toľko víťazstiev?
Na SjF TU v Košiciach sme rozbehli výskum spaľovacích motorov. Máme niekoľko laboratórií, kde pracujú elitní inžinieri, naši absolventi, na vývoji pretekárskeho motocykla, s ktorým štartujem v UEM AA šampionáte. Najviac myšlienok stále dodáva môj otec, ktorého nápady ďalej rozpracovávame, testujeme a optimalizujeme. Veci, ktoré vyvinieme testujeme na pretekoch a hneď máme aj spätnú väzbu. Motošport slúži aj na prezentáciu tejto našej činnosti, takže aj tam je motivácia. Okrem toho dodávame diely skoro všetkým slovenským jazdcom, ďalších mame v zahraničí. Pretekanie a vývoj motocykla je pre mňa a ľudí, ktorí sa na tom podieľajú profesiou.

Takže spolu s otcom stále viete vylepšovať aj dvojtaktné motory…
Čo sa týka môjho vzťahu k 2T motorom, nikdy som sa netajil, že mám k nim blízko. Pravdou ale je, že japonské značky si presadzujú svoje a to sú 4T. Myslím si, že 2T technológie nie sú zďaleka na hranici možností a preto prostredníctvom finančného grantu pracujeme na vývoji. V budúcnosti sa naše priority takmer iste presunú aj na 4T, ale zatiaľ je toto naša práca. Motošport je ako reklama tejto našej činnosti a výsledky, ktoré dosahujeme hovoria o tom, že tieto veci nie sú vyvíjané samoúčelne.

Viem, že počas kariéry si sa už s myšlienkou prestúpiť do šesťstoviek niekoľkokrát pohrával…
Rád by som jazdil aj na 4T, niekoľkokrát som 600vku na Hungaroringu aj testoval a bol som prekvapený, že ovládateľnosť a jazdné vlastnosti sa takmer nelíšia od motocykla 125SP. Iste by to bolo zaujímavé pretekať na takom motocykli. Ale ako som už spomenul, pretekanie na 2T je v tomto období pre mňa zároveň mojou prácou, keďže máme projekt na 2T a pretekársky motocykel je pre nás experimentálny model. V budúcnosti ale plánujeme zohnať výskumný projekt aj na 4T a prejsť s celou technológiou do tohto. Máme rozpracovaný aj systém KERS, rekuperáciu kinetickej energie a vyzerá to veľmi sľubne, žiaľ technické pravidlá nám to neumožňujú zatiaľ nasadiť.

Pred nadchádzajúcou sezónou je asi zbytočné pýtať sa ťa na ciele, určite budeš chcieť v Alpe Adrii zvíťaziť…
Áno, naším cieľom je zopakovať výsledok z roku 2010, hoci viem že to bude opäť mimoriadne náročné.

Pokiaľ sa ťa spýtam komu v súčasnosti najviac vďačíš za možnosti pretekať, tak odpoveď bude asi smerovať k menu Štefan Bunčiak…
Samozrejme, som mu veľmi vďačný za to, že sa rozhodol so svojou spoločnosťou SG FIX vstúpiť do motocyklového športu a že sa rozhodol pre mňa ako jazdca. Založenie tímu SG FIX Racing znamenalo zasadnú zmenu v mojej kariére a v tomto tíme mám tie najlepšie podmienky pre dosahovanie kvalitných výsledkov. Tiež chcem poďakovať môjmu otcovi za roky, ktoré pri mne stojí a pomáha mi.

Tím SG Fix Racing: Bunčiak, Ruža a Puškár

Kde si vieš predstaviť svoju budúcnosť, keď sa rozhodneš definitívne zosadnúť z pretekárskeho stroja?
V júni roku 2005 som získal inžiniersky diplom SjF TU v Košiciach a o tri roky neskôr to bol doktorát PhD. Na našej katedre KKDaL sa nám podarilo rozbehnúť spomenutý výskum a ten zahŕňa nielen motory ale aj podvozky. Každoročne zadávame témy diplomových prác, bakalárskych prác a tiež dizertačnej práce. Ktokoľvek zo strojníckej fakulty či už našej alebo iných katedier má u nás dvere otvorené. Rád by som rozšíril toto vývojové centrum, zameral sa na ďalšie oblasti.

Michal, vďaka za rozhovor.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *