Päť minút s Karlom Abrahamom

Richard Karnok

Počas včerajšej návštevy Bratislavy, kde sa stretol s motocyklovými fanúšikmi, si Karel Abraham našiel čas aj na rozhovor pre portál Moto-cup.sk. Teší nás to o to viac, že na Slovensko si Abaja doslova odskočil z Francúzska práve len kvôli tomuto podujatiu a po skončení sa zasa ponáhľal na spiatočný let.

Karel, zimná dovolenka ti už skončila, máš za sebou úvodné predsezónne testy. Vo svetovom šampionáte si už desať rokov, určite sa za ten čas zmenila aj tvoja zimná príprava, čo je dané aj triedami, v ktorých si jazdil. Dá sa povedať, že už máš dnes režim predsezónnej prípravy fixne daný, alebo dokážeš každý rok prísť ešte s niečím novým?
Vždy sa človek naučí niečo nové, alebo aspoň niečo nové skúša a tak je tomu aj u mňa, ale čím dlhšie už jazdím, tak je to podobnejšie, pretože už viem čo potrebujem trénovať, viem čo by mi mohlo robiť problémy, takže sú to už skôr také štandardy. Ale v posledných rokoch si napríklad dávam tesne pred prvými pretekmi mierny oddych, teda skôr povolím, aby som sa aj trochu zregeneroval.

Vieme, že tvoja Honda kategórie Open je iným motocyklom oproti tomu vlaňajšiemu, ktorý rozdiel si si na testoch v Malajzii uvedomil najviac?
Samozrejme vyšší výkon. Tá motorka je silnejšia a rýchlejšia a musí sa s tým jazdiť trochu iná stopa, ale problémom je elektronika. Motorka je síce výkonnejšia, chcela by ísť rýchlejšie, ale elektronika jej proste nedovolí robiť tie veci, na ktoré tá motorka má. I keď aj elektronika oproti vlaňajšku urobila veľký pokrok.

Kedy je to pri jazde najviac cítiť?
Napríklad na výjazdoch, kde cítim, že motorka má na to, aby mohla takmer konkurovať GP strojom, ale veľmi sa dvíha na zadné koleso. To je ten rozdiel, kedy GP stroj na výjazde jazdci držia celý čas pod plným plynom a predné koleso je vo vzduchu len mierne, zatiaľ čo naše stroje proste vyletia na zadné a ty nemáš inú možnosť len ubrať plyn, alebo poriadne zabrzdiť zadnou brzdou, pričom v oboch prípadoch  stratíš niekoľko kilometrov v hodine a tá strata ťa samozrejme sprevádza na zostatku tej rovinky…

Na motorke máš tento rok nové komponenty, brzdy, podvozok, cítil si na testoch veľké zmeny? Bude pre teba jednoduché si na to zvyknúť?
Na brzdy ani veľmi nie, tieto fungujú úplne perfektne a mám k tomu skvelý servis, takže nejaké zvykanie si bude úplne v pohode. Samozrejme, v tom pérovaní je to iné. Servis máme od nich perfektný, dávajú nám k dispozícii aj všetky svoje poznatky z predchádzajúcich rokov, ktoré my sa snažíme dávať dohromady s tými našimi, ale ten rozdiel tam je a dá to vcelku zabrať.

Veľa sa hovorí o tom, že budete v tíme možno meniť farby motorky. Je už dnes známe ako to bude, prezradíš nám aký bude dizajn?
Ešte to nie je určené a ja si nemyslím, že to bude nejaká úplne brutálna zmena. Skôr sa špekulovalo, že by to mohlo byť veľmi podobné, ale ako to nakoniec bude vyzerať sa dozvieme dúfam už veľmi skoro.

Trúfaš si odhadnúť svoje šance pre rok 2015?
Dúfam, že šance budú dobré, no pred odjazdom do Malajzie som si myslel, že budú oveľa väčšie… Ale pribudlo niekoľko továrenských motoriek, zrýchlili aj ostatné značky, takže bude to problém, veď s najlepšou Open Hondou bol až na 18. mieste Hayden a to som teda neočakával. Myslel som, že budeme všetci s Open Hondami ďaleko viac vpredu. Vyzerá to teda, že to bude oveľa náročnejšie ako sme si mysleli…

Bavíme sa spolu pri motorke FTR triedy Moto2, s ktorou si v roku 2010 vyhral veľkú cenu vo Valencii, prezraď, máš k nej nejaký špeciálny vzťah, alebo to berieš štýlom motorka ako motorka?
Beriem to motorka ako motorka, pretože som ich zažil už mnoho, i keď toto je skutočne presne ten kus, ktorý vyhral vo Valencii. V skutočnosti sa ale motorka počas sezóny mení natoľko, že prakticky nezostane rovnaká, mení sa na nej takmer každý jeden diel. Pokiaľ má človek šťastie a nepríde žiadna veľká evolúcia, tak možno rám zostane rovnaký.

Koho tipuješ na tohtoročného majstra sveta v triede MotoGP?
No žiaľ Marqueza… 🙂 Keby to bolo od srdca tak nie, ale keby som mal na to vsadiť svoje peniaze, tak určite Marqueza.

A keby to malo byť od srdca? Spomínal si, že dobre vychádzaš s Pedrosom…
Komu by som to prial? No mal by som to asi priať sebe v prvom rade 🙂 Ale sú tam jazdci, ktorých mám rád, i keď čím som tam dlhšie, tak sú to pre mňa všetci viac a viac hlavne rivali. Prial by som to hneď niekoľkým, ale vyložene asi, ako vravíš, Danimu. Jazdí tam už veľa rokov, navyše je to výborný pretekár a vždy mu to o niečo málo utečie, keďže má aj dosť smoly.

Karel, ďakujem ti za rozhovor a prajem úspešnú pretekársku sezónu.

Text: Richard Karnok
Foto: Peter Baláž