motomaxx smeruje do sveta

Richard Karnok

Veľký úspech na medzinárodnej scéne zaznamenala novozámocká firma motomaxx, ktorej výrobky smerujú do niekoľkých medzinárodných seriálov, nevynímajúc dokonca svetový šampionát!

Dozvedel som sa o tom celkom náhodou. Ako sa tak zvyknem v zime pýtať svojich známych s čím prichádzajú pred novou pretekárskou sezónou, jedným z opýtaných bol aj Boris Mentel z Nových Zámkov, ktorý so svojím tímom motomaxx racing po technickej stránke zastrešuje nášho úspešného pretekára medzinárodného seriálu IMRC a Slovenského pohára Juraja Knezoviča. No popritom som sa ho spýtal aj na fotografie rôznych sacích hrdiel, ktoré zverejňuje na firemnej facebookovej stránke a po jeho odpovediach mi doslova zostali ústa otvorené. Je potešujúce, že aj na Slovensku sa vymyslí niečo racingové, čo sa použije vo svete.

Boris, ako ťa poznám, Jurova motorka už je určite pripravená na sezónu…
Samozrejme, sme nachystaní, ale stále je čo robiť. Popritom mám v garáži nachystané aj ďalšie motocykle na úpravu, takže sa nezastavím.

Viem, že sa venuješ príprave motocyklov komplexnejšie, cez ladenie výkonu a podvozok až k výrobe rôznych karbónových komponentov, v poslednom čase si na facebooku všímam tebou vyrábané karbónové sacie hrdlá, je to teraz nejaká tvoja nová “úchylka”?
No priznám sa, že práve s týmito hrdlami sa nám začalo celkom dariť a ich kvalitou boli mimoriadne prekvapení napríklad aj v tíme TenKate racing…

…Počkaj, v tíme TenKate, ktorý poznáme z Majstrovstiev sveta Superbikov?
Áno, úplnou náhodou, keď som zverejnil fotku prvých hrdiel na model CBR1000RR na facebooku, kontaktoval ma technik z TenKate racing s tým, že sa mu páčia a radi by to otestovali. Bol som informovaný o testoch na sériovej, stockovej a aj superbikovej verzii Hondy. Výsledky boli veľmi dobré a dokonca na motore do WSBK som mal v určitých pásmach lepší priebeh ako pre nich vyvíjané hrdlá od HRC, takže boli nadšení, pozri, tu mám aj výsledky porovnávacích testov s HRC hrdlami, ktoré vykonali v holandskej centrále tímu…

Znamená to, že v nadchádzajúcej sezóne superbikového šampionátu budú na továrenských Hondách slovenské sacie hrdlá?
No v tom je háčik, zástupcovia HRC pochopiteľne niečo také tímu Ten Kate nepovolili, ale z TenKate nás odporučili ďalej a už dnes môžem prezradiť, že s našimi hrdlami bude v nemeckom šampionáte IDM jazdiť tím HRP Holzhauer Racing Promotion, za ktorý bude štartovať aj u nás známy český pretekár Jan Halbich. Ale neprídeme ani o svetový šampionát, už o necelé tri týždne budú naše hrdlá na štarte pretekov Majstrovstiev sveta Supersportov. Okrem toho sa naše produkty objavujú aj v seriáli britských Superbikov, no používajú ich aj motorkári a tuneri v USA, na Taiwane, v Belgicku, Taliansku, Francúzsku atď…

Tak to je super! Prosím ťa čím sú tie vaše hrdlá také zvláštne?
Netvrdím, že som vynašiel živú vodu, ale zatiaľ sa hrdlá robili väčšinou klasického lievikovitého tvaru, rôznych výšok a priemerov, logika výšky hrdla ti udáva kde dosiahneš výkon, takže ak sú hrdlá nízke s maximálnym priemerom určite dostaneš výkon vo vysokých otáčkach, avšak stratíš ho v priebehu od otáčok stredných, kde ti samozrejme bude chýbať. Moje hrdlá majú úplne inú logiku a tvar a hlavne využívajú aj tvar prúdenia v airboxe, a tak výkon zostáva a narastá od stredu až po koniec. Samozrejme, každý model je úplne iný, materiál, ktorý používame je prepreg carbon a hrdlá sa finálne pečú v peci a vo vákuu (autoclave), sú veľmi presné a majú perfektný povrch a tiež tvrdosť a vážia len okolo 50 gramov. Nie je to jednoduché a ja dúfam, že naše výrobky v budúcnosti ocení čím viac pretekárov.

Boris, určite nielen ja som veľmi príjemne prekvapený a držím palce, aby sa ti v tomto smere darilo aj naďalej.

Text: Richard Karnok
Foto: motomaxx