Majiteľ slovenského tímu SK Energy, Ľuboš Gréč, si vlani vo svetovom pohári triedy Superstock 1000 užil všetko čo k tomuto športu patrí, teda radosť, strasti a aj smutné chvíle. Svetové pódium z Imoly ho však natrvalo zapísalo do zlatej knihy histórie slovenského motocyklového športu. O tom, ako to všetko prežíval on sám, sa nám zveril v nasledujúcom rozhovore.
Ľubo, vlaňajšia sezóna bola pre teba a celý tím SK Energy veľmi úspešná, môžeš ju pár vetami zhodnotiť?
Uplynulá sezóna bola pre tím v prvom rade veľmi náročná, začiatok bol priamo hektický, keď sme prechádzali na nový stroj Ducati 1199 R Panigale. Nestihli sme jeden predsezónny test kvôli tomu, že sme nemali k dispozícii kompletný materiál a na prvom teste v Aragóne sme ešte riešili niektoré technické problémy. Aj napriek tomu sme do prvých pretekov mali stroj technicky pripravený a Ondro si s ním veľmi rýchlo začal rozumieť. Tomáš Svitok z dôvodu nevyjasnenej ekonomickej situácii testoval ešte na minuloročnej motorke Ducati, kde v testoch jazdil veľmi dobré časy s minimálnym odstupom od Ondra. Bohužiaľ pre Tomáša, ale aj pre tím sa situácia vyvíjala úplne špatne, keď mu jeho sponzor nadiktoval jazdiť Kawasaki. Len kvôli Tomášovi som súhlasil s touto zmenou a naďalej sme spolupracovali. Napriek tomu, že sme mali špičkovú techniku a aj informácie o nastavení na jednotlivé okruhy Tomáš a po ňom ani Jaro Černý, ktorý ho nahradil po polovine sezóny nenašli s týmto strojom súzvuk, ktorý by zabezpečil aspoň jedno bodované miesto. Takže vlastne všetkých 88 bodov pre tím a celkovo 5. miesto v tímoch zabezpečil Ondra Ježek, ktorý po celú sezónu podával veľmi dobré výkony. Sezóna teda pre mňa bola z jednej poloviny veľmi úspešná a z druhej poloviny neúspešná, no veľmi poučná.
Najlepším momentom sezóny bolo asi pódium v Imole, však?
Iste, tretie miesto v Imole a tretie miesto na štarte v Magny Cours sú štatisticky najväčšie úspechy nášho tímu od začiatku pretekania v tomto seriáli.
Ako si prežíval, že tvoj jazdec a motocykel tvojho tímu vybojovali pódium v pretekoch najprestížnejšieho seriálu kategórie Superstock 1000 na svete?
Celý víkend v Imole sa vyvíjal veľmi sľubne a ja som veril v dobré umiestnenie. Vedel som, že motorku máme bezchybne nastavenú, Ondro štartoval z 5. pozície a keď by sa mu podaril štart a udržal by kontakt so špicou, tak to bude dobré . Tak aj bolo, Ondro dobre odštartoval, predviedol krásny súboj so Savadorim, ktorý v druhej polovici pretekov začal na Ondra strácať. A keď Edi La Mara v ôsmom kole prehnal svoju snahu dohnať Barriera a spadol vedel som, že máme prvé pódium. Bolo to skvelé. Imola je pre mňa kultovým okruhom pre jeho históriu a atmosféru podobne ako Monza, alebo Silverstone. O preteky v Imole je mimoriadny záujem fanúšikov, motocyklových a iných celebrít, sponzorov, výrobcov motocyklov, ale aj celej motocyklovej diplomacie. Myslím, že sa nám podarilo zviditeľniť sa a získať rešpekt ostatných tímov. Tretie miesto pre tím akým sme my je fantastický úspech a znamená to nechať za sebou niekoľkých jazdcov z továrenských tímov, ktorí majú ďaleko lepšie podmienky ako máme my. To platí všeobecne. Tretie miesto v Imole je dvojnásobný úspech pre akýkoľvek tím, ktorý nie je taliansky, alebo nemá talianskeho jazdca. Určite to bol fantastický pocit.
Čo bol naopak pre teba a tvoj tím najhorší moment sezóny?
Pre mňa najhorším momentom v sezóne bolo úmrtie Andreu Antonelliho po nehode v Moskve a vážne zranenie Ediho La Maru, z ktorého sa pevne verím bez následkov zotaví. Takéto momenty ma vždy hlboko zasiahnu. Čo sa týka tímu, tak ma doslova deprimovala nemožnosť dosiahnuť uspokojivé výsledky druhým tímovým jazdcom i cez všetko úsilie, ktoré sme tomu venovali.
Tými druhými pretekármi boli naši jazdci Tomáš Svitok a ani Jaro Černý. Je teda ťažké hodnotiť ich vystúpenie…
Obidvaja jazdci patria k slovenskej špičke a obaja robili čo bolo v ich silách. Najdôležitejším aspektom v ich tohtoročnom vystúpení bol motocykel, s ktorým sa nedokázali v tak krátkej dobe zžiť. Kawasaki je výborný výkonný motocykel, len vyžaduje špecifický štýl ovládania a to bez dlhodobejšieho testovania proste nejde. Ďalším veľkým problémom je nedostatok financií s ktorým v súčasnej dobe bojujeme všetci.
Ondra Ježek dostal po sezóne ponuku do špičkového tímu Barni Racing a dalo sa očakávať, že túto skvelú príležitosť využije. Bude ti určite chýbať…
Keď Ondro prišiel k nám do tímu, po pretekoch v Brne sa hovorilo o cieľoch pre najbližšie sezóny. Vtedy som povedal, že pre mňa by bolo úspechom, keby Ondro dostal angažmán v niektorom superbikovom tíme. To sa zatiaľ nenaplnilo, ale Ondro je inteligentný, pracovitý, cieľavedomý a preto pevne verím, že keď bude naďalej rozvíjať svoj talent poctivým tréningom, prácou na sebe a budú sa mu vyhýbať zranenia a nepríjemnosti, tak to zvládne a opäť sa posunie vyššie. Úprimne mu držím palce.
Vieš už kto by mohol Ondru v roku 2014 v tíme SK Energy nahradiť?
Zatiaľ prebiehajú rokovania s viacerými jazdcami a ja by som nerád hovoril o konkrétnych menách. V krátkej dobe by sme mali byť múdrejší.
Na konci sezóny si skúšal českého jazdca Karla Peška, je jedným z možných kandidátov aj on?
Áno, rokujeme aj s Karlom Peškom.
Bude aj naďalej pokračovať spolupráca tvojho tímu s tímom Barni Racing?
Pevne verím, že áno. Barni Racing je tím priamo s fabrickou podporou. Členom tohto tímu je aj špecialista pretekárskeho oddelenia Ducati Corse, s ktorým komunikujeme technické záležitosti a v tejto sezóne toho bolo naozaj dosť vzhľadom na to, že Panigale je nová motorka.
Máš už dnes nejaké ciele do nadchádzajúcej sezóny, ktoré by si chcel s tímom naplniť?
Základným cieľom je zatiaľ dať dohromady dostatok financií, aby sme mohli vôbec pokračovať v začatej práci. Máme pomerne slušné personálne aj materiálne zabezpečenie, tak verím že sa nám to podarí.
Ak by bola trieda Superstock 1000 zrušená, je miesto, kde by si sa chcel s tímom SK Energy uplatniť?
Myslím si, že o tom je predčasné špekulovať, je pravdou, že súčasné vrcholové motocyklové preteky prežívajú krízu, a tak nám zostáva len veriť, že sa Dorne podarí nájsť taký systém pretekov, aby pritiahol viac divákov, médií a sponzorov. Pre mňa je veľkou výzvou trieda SBK EVO, ktorá od roku 2015 bude veľmi divácky atraktívna. Dôležitým momentom však pre divácku úspešnosť sú aj doplnkové preteky, ktoré dnes sú ako v MotoGP, tak aj v SBK zaujímavejšie ako hlavné preteky. Tak som veľmi zvedavý na model, s ktorým Dorna príde.
Ako vlastne stíhaš funkciu majiteľa tímu a svoje ostatné aktivity, medzi ktorými je aj šéfovanie Ducati Slovakia? Ostáva ti vôbec čas na rodinu?
Nestíham… Myslím si, že som veľmi akčný človek, ale bez tolerantnej rodiny, ktorá ma v mojom snažení podporuje a kvalitného tímu spolupracovníkov by som to určite nezvládal.
Už niekoľko rokov sa u nás popri oldtimerských podujatiach jazdí aj Ducati Slovakia Cup, bude tomu tak aj v roku 2014? A uvidíme na trati opäť aj teba?
S Petrom Balážom sa nám myslím podaril celkom úspešný projekt v podobe Ducati Slovakia Cupu, ktorý svojim charakterom doplňuje preteky oltimerov a verím, že v ňom budeme pokračovať. Čo sa týka mňa, tak sa mi podarilo odviezť sa minulú sezónu akurát v Holíči. Uvidíme ako budú kolidovať termíny v tejto sezóne, ale pokiaľ to len trochu pôjde, tak sa určite zúčastním aspoň propagačne. Mám veľmi rád atmosféru a ľudí okolo týchto pretekov.
Text: Richard Karnok
Foto: Libor Bedřich