Z histórie pretekov v Holíči

Richard Karnok

Už v sobotu sa Zámockým okruhom v Holíči uzavrie tohtoročná oldtimerská sezóna na Slovensku. V nasledujúcom článku si zaspomíname na históriu pretekov v tomto meste na Záhorí, ako ju zmapoval vo svojej knihe Ing. Rudolf Mladý.

Ak by som mal zobrať malý región Záhoria ako porovnávací etalón s hustotou pretekov na jedného obyvateľa v rámci Slovenska, asi by stáli na poprednom mieste. Značnou dávkou by k tejto „štatistike“ prispelo aj mestečko Holíč, ktoré sa v minulom storočí svojimi šiestimi dejstvami zapísalo do historických tabuliek rýchlostných okruhov u nás.

Žiška (13), Imrich majoroš (27) a Troliga (2) na trati v Holíči

Výber trate bol hneď jasný – ulice mesta poskytovali dostatočný priestor. To aby naši pretekári nevyšli z cviku, veď takýchto „dromov“ sme mali v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch najviac. Nič to neberie na fakte, že rokom 1983 boli odštartované prvé preteky a hneď o body do Majstrovstiev Slovenska vo všetkých triedach. Štartové pole dopĺňali českí piloti, ako inak – bez nároku na body, ale pre veniec a dobrý pocit to iste stačilo. O tom sa presvedčil v premiérovom štarte prvý víťaz Miloš Sedlák v triede do 50 ccm. V ďalších triedach dominovali Klimek, Imro Majoroš a Dekánek.

Po skvelej premiére dostali Holíčania ďalší bonus, a tým bolo v roku 1984 vypísanie federálnych majstrovstiev v triede 80 ccm a MTX-125, samozrejme popri pretekoch M-SR aj s novozavedenými kráľovskými pollitrami. Nasledujúci rok mal podobný program doplnený navyše o populárnu „voľnú“ triedu do 250 ccm. Čo na tom, že majstrovská aj voľná skončila rovnako v poradí : Mitošinka – Šobáň ml. – Šobáň st., vďačný divák ocenil každé preteky. Do listín víťazov pribúdajú ďalšie populárne mená, a tak aj v nasledujúcich rokoch rezonujú mená Baláž, Dekánek, Majoroš, Tofel, Mitošinka, Samák, Klimek, Srna a ďalší.

Posledný ročník historického okruhu – 1988. Kto vtedy vedel, že Čech Radek Urbanec (na snímke) sa raz zapíše zlatým písmom do histórie nielen českých, ale aj amerických motocyklovýchpretekov?

V štvrtom ročníku tu šli dokonca federílne 250 ccm a tento rok bol v znamení Imricha Majoroša, ktorý vyhral tri triedy, Kveto Samák dve. Nasledujúci rok vymenili dvaapolky republiku jednovalce F 250. Neodpustím si poznámku, prečo práve tu v názve triedy bolo „F“, čo je skratka „formula“, nuž – neviem. Vrchol programu iste netvorili. Nič zo spomínaného ale nemení historický fakt, že poslednými víťazmi na holíčskej trati boli Šobáň st., Troliga, Žiška, V. Nechanický a Stloukal. Čiže rok 1988 dal bodku.

Podobne ako niektoré iné okruhy zažil aj Holíč veľkolepý návrat v podobe pretekov oldtimerov. Rokom 2008 sa začala nová éra pretekov v Holíči s názvom Zámocký okruh a odvtedy je, s výnimkou minulého roka, kedy sa nejazdilo pre rekonštrukciu zámku, neoddeliteľnou súčasťou pretekárskych podujatí na Slovensku.

Text: Rudo Mladý
Foto: autor a Jiří Franek

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *