Z histórie Podjavorinského okruhu

Richard Karnok 3

Už cez nadchádzajúci víkend sa v Novom Meste nad Váhom rozburácajú cestné motocykle a napíšu tak ďalšiu kapitolu do hrubej knihy s názvom Podjavorinský okruh. Classic Club Hlohovec na čele s Petrom Balážom finišuje v prípravách na dvanásty novodobý ročník, my sa však nasledujúcim článkom Ruda Mladého z jednej jeho kníh o histórii cestných pretekov na Slovensku vrátime do histórie tohto jedinečného podujatia:

Kto chcel vidieť pohromade na trati celú československú špičku, rozhodne si nenechal v minulosti ujsť túto možnosť pri pretekoch práve v tomto meste. Vzhľadom na profil trate či už čisto ulicami mesta v samotných začiatkoch, alebo neskôr dobre známym dlhým variantom okruhu je ťažké odhadnúť, na akom mieste popularity medzi pretekármi bola, ale určite z historického hľadiska už len tým, že sa tu šlo 12-krát o body do Majstrovstiev Československa jej patrí miesto na výslní.

Jiří Bursa a František Kročka

Preteky v Novom Meste n/V. prešli historicky zaujímavým vývojom. Trať zažila pomerne dosť variantov, v prvom ročníku (1952) mala 1.600 metrov, v poslednom roku pôvodnej histórie (1981) úctyhodných 5.980 m aby sa opäť po dvadsaťročnej pauze vrátili temer do tých istých priestorov pri pretekoch historických oldtimerov. V prípade Nového Mesta teda história veselo pokračuje.

Pavol Dekánek

Mená absolútnych víťazov v niekoľkých prvých ročníkoch ako Ejem, Deliman, Srna či domáci Horváth tvorili obraz prvej etapy 1952-53-55-56. Na piaty ročník si museli diváci a priaznivci počkať až do roku 1964, čiže sedem rokov bolo ticho. Vtedy prišla doba veľkých víťazstiev Kročku a Horvátha, ktorými začala aj éra Majstrovstiev SR na tejto trati. Prvý veľký „federál“ tu mal premiéru v roku 1967. Napriek tomu, že po ročnej odmlke nasledovali dve podujatia bez bodov, hodnota vavrínov z Pojdavorinského okruhu bola vysoká. Svedčia o tom víťazstvá Stašu, Bímu, Židlíka či Kovářa.

Jiří Šafránek

Od roku 1971 až do posledných pretekov sa stalo podujatie neoddeliteľnou súčasťou Majstrovstiev ČSSR s pevným miestom v kalendári. Vtedy už sa jazdilo na temer 6 km trati, ktorej značná časť sa jazdila „naplno“, čím jej bezpečnosť bola často diskutovanou témou. Mená ako Staša, Srna, Baláž, Havrda, Fendrich, Hrušecký, Šafránek, Král… sa stali pomaly predmetom stávok, veď námatkovo Baláž tu vyhral – 10x, Staša – 10x, Havrda – 7x, Fendrich – 6x.

Pomník na mieste tragédie Jiřího Bursu

Prvým veľkým výkričníkom bola tragická havária Jiřího Bursu 6.7.1975. Vtedy ešte krehké váhy v ďalšom pokračovaní zostali na priaznivej strane. Zlom nastal pri posledných pretekoch v roku 1981. Tragická havária Henricha Kurthu na Sachsenringu bola vtedy príliš čerstvá a hneď na to boli v pláne práve preteky v Novom Meste, lenže… silne pršalo. Štart pretekov sa posúval, že čo keby, ale nič sa nemenilo. Pretekári povedali svoje „nie“. Potom prišiel kompromis s tým, že štartovať nakoniec budú, ale aby neboli pod tlakom, tak nie o majstrovské body. A to čisto iba kvôli početným divákom, ktorých ani lejak nerozohnal. To bola ale aj bodka za touto etapou histórie pretekov.

Jan Vaneček a posledný upršaný ročník starej éry – 1981

Rozmachom oldtimerov sa stretol Peter Baláž s predstaviteľmi mesta a rokom 2001 sa prvou voľnou Oldtimer-Show začala novodobá história pretekov na Podjavorinskom okruhu o Cenu Jána Horvátha. Hneď o rok boli preteky už oficiálne a hneď o body UEM, čiže Európskeho pahára. A tak odvtedy diváci môžu každý rok sledovať viac ako 200 štartujúcich motocyklov, nevšednú obľubu majú sidecary…

Preteky cestných motocyklov sú späť v Novom Meste!

Súčasný okruh meria 2.500 metrov, ide ulicami centra mesta temer identicky ako v začiatkoch, niekoľkokrát sa posúvala méta štartu, pribudli kruhové objazdy – na počudovanie určite k dobru bezpečnosti. Preteky dostali slušnú propagandu aj formou miestneho televízneho záznamu, a tak sa môžeme všetci tešiť na nasledujúci novodobý XII. ročník, ktorý s pôvodnými XXI. dejstvami dáva už celkom slušnú porciu v záznamoch domácich archivárov…

Kedysi vynikajúci pretekár, dnes úspešný usporiadateľ Peter Baláž

Text: Rudo Mladý
Foto: autor, Jiří Franek a Richard Karnok

———————————————————————————————————-

Tento článok je prevzatý z knihy Ruda Mladého PRETEKY NA SLOVENSKU 1949-2009, ktorá je tretím pokračovaním jeho kníh mapujúcich našu cestnú históriu.

V tomto pokračovaní sa venuje všetkým našim povojnovým okruhom, nájdete tu však aj profily majstrov Slovenska celej takmer 50-ročnej éry, rozsiahly priestor je venovaný našim osobnostiam histórie Petrovi Balážovi, Františkom Kročkovi a Mrázkovi, ale aj značke Tatran.

Knihu v cene 10,- € (plus poštovné) si môžete objednať na adrese: rudoeifel@gmail.com, alebo písomne: Ing. Rudolf Mladý, Ivanská 1300/19, 951 15 Mojmírovce.

Pre návštevníkov Podjavorinského okruhu počas nadchádzajúceho víkendu je v areáli paddocku možnosť kúpiť aj novú knihu Ruda Mladého „Františkovia“, ktorú sme vám predstavili tu…


3 komentárov k článku “Z histórie Podjavorinského okruhu

  1. Je to smutné, zajtra, tak ako po minulé roky, sme tam chceli ísť. Hlboká sústrasť pozostalým.

  2. Vivat Podjavorinský okruh.Už aby bol víkend.Veľká vďaka organizátorom a ľuďom,bez ktorých by to nešlo.Vidíme sa na okruhu alebo v depe.

Napísať odpoveď pre Meg Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *