55 rôčkov nám ubehlo ako voda a tak sme si zaspomínali na II. Cenu Slovenska v Piešťanoch. Po nešťastnej 1. CS v roku 1958, keď zahynul po páde Štefan Uhlík a viacero jazdcov bolo ťažko zranených, došlo k viacerým úpravám trate.
Zostala cesta 1. triedy zvaná „betónka“ od Piešťan po Hornú Stredu, ako aj svojpomocne vybudovaná „klopená“ ľavá zákruta. Za ňou po pôvodnej trati sa cesta napojila na letiskovú dráhu a pokračovala smerom na letisko po betónovej dráhe cez zákrutu „Z“ vedľa nahrievacích valov, ktoré neskôr tvorili tribúnu. Za ňou sa cez ľavú zákrutu dostala naspäť na pôvodnú asfaltovú cestu a pri vstupnej bráne na letisko sa ľavou zákrutou znova vracala na betónku smerom na Hornú Stredu. Trať mala dĺžku 7250 metrov. Bol to dobrý krok a aj keď v nasledujúcich rokoch sa vykonali ďalšie úpravy trate, 11 rokov k vážnejšej nehode nedošlo.
TRIEDA 125 CCM
Triedu do 125 ccm ovládli továrenskí jazdci zo Strakoníc na ČZ 125 OHC 2x, na prvom mieste Malina, 2. Bartoš, 3. Žípek. Až za nimi nasledovali na MZ jazdci z NDR a Maďarska. František Mrázek vypadol v 1. kole, 9. skončil Dubóczi, 10. Hejmala.
TRIEDA 175 CCM
V národnej triede do 175 ccm, ktorá bola odštartovaná 1 minútu po 125-kách, dominoval tvorivo jazdecký tandem Srna – Kročka, kde sa prejavila ich úzka technická spolupráca a prešli cieľom v uvedenom poradí. Delilo ich od seba iba 11 sekúnd, kým tretí Jaroslav David mal o jedno kolo menej. Neúspešný bol aj Václav Parus, ktorý vypadol v 2. kole. Kročkova a Srnova 175-ka patrila v týchto rokoch k tým najrýchlejším. Továrenský jazdec ČZ Strakonice Jiří Kostíř už mal potvrdený štart, ale krátko pred Cenou Slovenska tragicky zahynul, preto bol v programe uvedený, ale namiesto štartovného čísla mal krížik…. V 1. ročníku CS 1958 vyhral triedu do 250 ccm.
TRIEDA 250 CCM
Trieda do 250 ccm mala na štarte 37 jazdcov, ale preteky dokončilo len 12 klasifikovaných. Na prvom mieste sa umiestnil Josef Lukšík na ČZ OHC 2x pred Jiřím Srkalom na Rave a Helmutom Weberom (DDR) na MZ. Medzi pretekármi, ktorí nedokončili boli Bartoš, Šťastný, Srna, Malina, Čada, Havel, Slavíček, Horváth, Bertoli, Smatlánek, Deliman a ďalší.
Smolu mal Jano Horváth z Nového Mesta nad Váhom, ktorý vypadol v poslednom kole a keďže podľa nezmyselného pravidla neprešiel cieľom, namiesto 6. miesta obsadil až 13. miesto, lebo pred neho sa dostali jazdci, ktorí mali o 2 kolá menej, ale boli odmávnutí.
TRIEDA 350 CCM
V triede do 350 ccm štartovalo rekordných 42 pretekárov. Popri Šťastnom a Havlovi bol najväčšou hviezdou anglický pretekár Dickie Dale (GB) – dvojnásobný vicemajster sveta z rokov 1955 a 1956 v tristopäťdesiatkach (za Bilom Lomasom, GB, keď obaja jazdili na továrenských motocykloch MotoGuzzi.) Navyše v roku 1958 bol ako továrenský jazdec BMW v celkovom poradí majstrovstiev sveta tretí v triede do 500ccm za Johnom Surteesom a Johnom Hartlom na MV Agustách. V tom istom roku 1958, štartoval po prvýkrát aj na Veľkej cene Československa v Brne, keď na továrenskom BMW 500 RS vyhral.
V Piešťanoch však štartoval na Nortone Manx, s experimentálnym rámom. Napriek tomu, že Norton bol známy výbornými jazdnými vlastnosťami, Dale asi nebol celkom spokojný a prednú vidlicu svojej tristopäťdesiatky vybavil kývačkou. Jeho predošlé motocykle Guzzi i BMW totiž kývačku vpredu mali. V Piešťanoch však František Šťastný a Gustav Havel nezaváhali a umiestnili sa pred Dalem. Za ním skončil Miroslav Čada, tiež, ako prví dvaja na Jawe 350 OHC, ktorá začínala byť v nasledujúcich rokoch v tej najlepšej forme.
Preteky dokončilo 18 jazdcov. Medzi tými, čo nedokončili, alebo prišli do cieľa so stratou väčšou ako 2 kolá, boli Štajner, Hejmala, Srna, Helikar, Mrázek, Kročka, Sedlák, Szabó, Deliman a ďalší. Vincenc Staša, Bohušov otec, skončil na 13. mieste.
TRIEDA 500 CCM
Triedu do 500 ccm už vyhral Dale na Nortone 3 sekundy pred Šťastným, Kuruczom a Szabom. Havel skončil 10. , Helikar a Čada vypadli. Na dvanástom mieste sa umiestnil Peter Moravitz na ESO 500 zo Žiaru nad Hronom.
SIDECARY
Novinkou tohto ročníka boli sidecary. Aj keď pôvodne vyzerali jazdci z DDR so svojimi BMW na favoritov, Jentsch – Hartung sa umiestnili na 2. mieste, vyhrala dvojica Štajner – Koerner na Jawe 500 OHC. Tretie miesto obsadila tiež československá dvojica Sůva – Šnírek, tiež na Jawe 500 OHC. Počas sezóny 1960 Rudolfovi Sůvovi robil spolujazdca aj Josef Lukšík z Plzne, ktorý teraz vyhral triedu do 250ccm. Na 6. mieste sa umiestnil Ludvík Hrdlička z Brna, ktorému zase robil spolujazdca aj Frank Mrázek. V Piešťanoch však Franka zastúpil iný spolujazdec, nakoľko Frank dal prednosť štartu v sólo triedach 125 a 350ccm.
V programe sa uvádzali aj peňažné ceny pre pretekárov. Najvyššou cenou bola pre víťaza v triede do 500ccm suma 1200,-Kčs, čo bol približne jednomesačný nástupný plat inžiniera zo školy. Tiež sa v programe uvádzalo, že preteky sa konajú z príležitosti 15. výročia oslobodenia, všenárodnej diskusii k novej socialistickej ústave a volieb poslancov do Národného zhromaždenia a Slovenskej národnej rady, splnenie tretej päťročnice za štyri roky a tiež, že Cena Slovenska sa koná krátko po prehliadke mohutnej sily a krásy – II. Celoštátnej spartakiáde. (Ešte že si diváci pri tom zhone našli čas a prišli sa pozrieť na preteky v hojnom počte.)
21-dňový pobyt v Piešťanských kúpeľoch včítane procedúr, lekárskeho ošetrenia a stravy stál 1365,- Kčs. Moderný bol tiež fotoaparát Flexaret. To len aby ste vedeli, ako to chodilo. A aj tak si myslím, že tieto riadky v programe som si so záujmom prečítal až dnes…
Zdravia vás všetkých Marián a Edo Bertoli, Julo Mendl a tiež Rudko Mladý, ktorý pomohol niekoľkými fotografiami!