Štyridsať rokov od posledných pretekov na pôvodnom Podjavorinskom okruhu

Richard Karnok

Dnes, 19. júla 2021, je to presne 40 rokov od chvíle, keď sa na pôvodnom Podjavorinskom okruhu v Novom Meste nad Váhom uskutočnili posledné preteky cestných motocyklov, ktoré sa tu jazdili v niekoľkých variantoch okruhu cez námestie až po variant smerom na Bzince a križovatku v Mnešiciach.

Štart triedy 250 ccm v roku 1981. 31 Baláž, 5 Bartůněk, 21Košík, 33 Přehnálek, 19 Kristek, 1 Staša, 10 Kunc, 16 Srna 8 Šafránek, 9 Hlavatka

Prvý ročník so štartom na námestí sa uskutočnil dňa 5. 10. 1952 za daždivého počasia, odvtedy sa uskutočnilo celkom 21 ročníkov. Tieto ročníky je možné rozdeliť na tri obdobia. Prvé obdobie bolo v rokoch 1952-1956 (I.-IV. ročník), vtedy sa preteky išli bez započítania do národného šampionátu. V rokoch 1964-1966 (V.-VII. ročník) sa jazdilo o body do M-SSR, kde v triede do 350 ccm hviezdil domáci matador Ján Horváth, ktorý sa po skončení kariéry stal dôležitým organizátorom ďalších ročníkov. Posledné obdobie v rokoch 1967-1981 (VIII.-XXI. ročník) sa nieslo v znamení skvelých bojov o body do M-ČSSR, veď napríklad Baláž so Stašom tu vyhrali 10-krát, Havrda 7-krát, Fendrich 6-krát…

V roku 1975 žiaľ došlo k tragickej havárii Jiřího Bursu, keď v sérii mimoriadne rýchlych zákrut dostal defekt zadnej pneumatiky a aj keď sa všemožne snažil z tejto situácie dostať a podľa očitých svedkov sa dokonca trafil medzi dvojitý stĺp elektrického vedeniami tvaru A, v priekope narazil do ležiaceho betónového stĺpa. Ten ho vymrštil do vzduchu aj s motocyklom, s ktorým počas tohto letu Bursa kolidoval. Táto udalosť poznamenala aj ďalšie ročníky, organizátorom odvtedy postupne akoby začali odchádzať sily a odhodlanie, čo nakoniec vyvrcholilo v poslednom ročníku, kedy bola príliš čerstvá tragická havária Henricha Kurthu zo Sachsenringu a hneď na to boli v pláne práve preteky v Novom Meste, lenže vtedy silno pršalo.

Peter Baláž a Zbyněk Havrda pri Stavoindustrii

Štart pretekov sa posúval, ale počasie sa nemenilo. Pretekári povedali svoje „nie“. Potom prišiel kompromis s tým, že štartovať nakoniec budú, ale aby neboli pod tlakom, tak nie o majstrovské body. A to len kvôli početným divákom, ktorých ani lejak nerozohnal. To bol žiaľ ale aj posledný bod za touto etapou histórie tunajších pretekov.
Zaujímavosťou týchto pretekov bolo, že sa jazdili až v poobedňajších hodinách, čo vcelku vtipne vysvetlil Zbyňkovi Havrdovi jeden domáci fanúšik: ,,Počúvaj. Slovák ráno v nedeľu vstane, staví sa v krčme, o desiatej ide do kostola na omšu. Na poludnie má obed a vy môžete štartovať až o dve hodiny, keď je vyspatý.“

Ako dobre vieme, týmto sa celkom neskončilo burácanie motocyklových motorov v NMnV. Vďaka Petrovi Balážovi, ďalším nadšencom a hlavne vďaka predstaviteľom nášho mesta sa začala novodobá história pretekov o Cenu Jána Horvátha, keď sa bojovalo o body do Európskeho pohára veteránov. Žiaľ aj túto peknú etapu pretekov ukončila tragédia, pri ktorej vyhasli ľudské životy. Toto znamenalo definitívny koniec pretekov na Podjavorinskom okruhu.

Pri tejto príležitosti plánujeme v mesiaci september sprístupniť stránku mapujúcu tento kus histórie, kde bude zverejnených skoro 1000 fotografií, jeden a pol hodiny dobových filmových záberov a k tomu ešte nejaké ďalšie prekvapenia. Týmto vás chcem požiadať, ak máte alebo poznáte niekoho, kto by mohol mať nejaké ďalšie dokumenty, prípadne informácie hlavne o tých pretekoch v rokoch 1952-1981, neváhajte ma kontaktovať, vďaka za každú pomoc.

Maroš Slovák, maros_slovak@azet.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.