František Kročka oslavuje 90 rokov

Richard Karnok 2

Presne pred 90 rokmi, 14. augusta 1932, sa vo Svätom Jure narodil František Kročka. Je otcom dvoch dcér Eleonóry a Ľubice a syna Mariána, ktorého rovnako zlákali rýchle motocykle a dodnes je pretekárom kategórie oldtimerov.

František vyštudoval gymnázium a elektrotechnickú priemyslovku. Zamestnaný bol najprv ako opravár motocyklov, majster mechanickej a zváračskej dielne a päť rokov ako vedúci výroby prototypov v BAZ (Bratislavské automobilové závody). Posledné roky bol zamestnancom Benzinolu a od roku 1992 je na dôchodku.

Je tomu už 70 rokov, čo sa vo veku necelých 20 rokov v Trnave postavil na štart svojich prvých pretekov a hoci prítomných šokoval prvým miestom v tréningu, o víťazstvo ho nakoniec pripravila vlastná chyba. Šetril svoj stroj, vypol banánik zapaľovania kvôli chladeniu valca, odtrhol sa však drôtik a aj napriek improvizovanej oprave a dojazde do cieľa to však na víťazstvo pochopiteľne nestačilo.

Túto smolu si však vynahradil hneď na ďalších pretekoch v Bratislave, keď na horskej trati pod Slavínom na 350-ke dokázal zvíťaziť. Triedu 350 cm³ jazdil úspešne až do roku 1956, kedy dostal I. výkonnostnú triedu. Motocykel predal Jánovi Horváthovi, ktorý s ním naďalej úspešne pretekal. Kročka prešiel do triedy 175 cm³ na upravenej a prevŕtanej 150-ke ČZ, bolo to v čase základnej vojenskej služby v Nitre, kde mu umožnili venovať sa pretekom.

Hneď na prvom podujatí Majstrovstiev Československa obsadil druhé miesto za Františkom Bartošom a už vtedy dokázal, že sa s ním bude musieť rátať aj vo federálnom šampionáte. Tieto predpoklady naplnil v rokoch 1960 – 1967, kedy vybojoval päť titulov majstra Československa (1960, 63, 64, 66 a 67) a stal sa tak historicky najúspešnejším pretekárom tejto triedy, pričom okrem spomenutých titulov bol celkovo ešte raz druhý a dvakrát tretí. Popritom jazdil 250-ky, kde v rokoch 1964 a 65 vybojoval tituly vicemajstra ČSSR.

Veľká časť jeho kariéry je spojená so značkou Tatran. Po zrušení triedy 175 cm³ dostal ponuku z Považských Strojární jazdiť na fabrickom Tatrane 50cm³ RS, a tak v sezóne 1966 spolu s Bohumilom Kovářom hájili farby Považských Strojární. A začala sa éra úspechov, ale aj porúch a opráv v triede 50 cm³, ktorej zostal verný až do roku 1974, kedy dosiahol svoj šiesty titul Majstra Československa a vzápätí ukončil svoju bohatú kariéru, počas ktorej absolvoval viac ako dvesto pretekov a dosiahol aj skvelé výsledky na medzinárodných podujatiach. Po skončení aktívnej kariéry pokračoval ako štátny tréner pre CPM.

Bol však aj špičkovým konštruktérom, jeho dielnička v Jure bola široko ďaleko známa a sám sa skromne považuje viac za konštruktéra ako jazdca a samotné svoje pretekanie považuje skôr ako „nutnosť“ na preverenie si správnosti konštrukčných riešení. Navrhoval a vyrábal si prakticky všetko, od odliatkov skriní, piesty, prevody, dokonca sústružil aj piestne krúžky, proste vždy prišiel nápad a realizácia nasledovala buď u nich doma alebo za pomoci priateľov.
Jeho nezištnú pomoc radi využívali aj mnohí jeho súperi, ktorých skôr bral ako kamarátov a nie konkurenciu…. V ére súčasných pretekov niečo zriedkavo vídané… Jedným z jeho najlepších priateľov a zároveň aj súperom bol aj o tri mesiace starší František Srna.

Jeho aktívna činnosť sa ani aj do tejto doby neskončila – upravuje cestné pretekárske motocykle a spolu so svojim synom Mariánom sa zúčastňuje ako jeho mechanik na pretekoch cestných motocyklov oldtimerov, medzinárodných majstrovstiev Slovenska a Európskeho pohára.

Športová komisia CPM SMF a priatelia prajú Františkovi Kročkovi k jubileu všetko najlepšie, pevné zdravie a naďalej mnoho radosti pri motocykloch!

2 komentárov k článku “František Kročka oslavuje 90 rokov

Napísať odpoveď pre J.Brzobohatý Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *