Päť minút s Martinom Gbelcom

Richard Karnok

Slovenským fanúšikom iste netreba predstavovať 14-ročného pretekára Martina Gbelca z Českej republiky, veď už v detskom veku predvádzal svoj veľký talent pre motocyklový šport práve aj v medzinárodnom slovenskom šampionáte juniorov.

Slovensku však Martin zostal verný aj po prestupe medzi seniorov, keď v posledných dvoch rokoch na Slovakia Ringu ovládol preteky triedy Moto3 v sedle českého motocyklu FGR. Na portáli Moto-cup.sk sme si ho v rozhovore predstavili ešte na konci sezóny 2013, kedy sa pripravoval do seriálu Red Bull MotoGP Rookies Cup. Dnes už má jednu sezónu v tomto prestížnom seriáli za sebou a potešujúce je, že tam bude štartovať aj v nadchádzajúcej sezóne. O tom, že sa teší veľkej obľube aj medzi fanúšikmi, svedčí aj skutočnosť, že pred pár dňami obsadil v čitateľskej ankete portálu BikeRacing.cz o najlepšieho českého motocyklového pretekára vynikajúce štvrté miesto spomedzi 108  pretekárov. Boli sme zvedaví na to, čo mu dal vlaňajšok, ako sa pripravuje na novú sezónu a aké sú jeho ciele pred jej začiatkom.

Martin, iste sa poctivo chystáš na pretekársku sezónu, ako vyzerá tvoja zimná príprava?
Tak tradične, behám, keď nesneží tak jazdím na kroske a stále sa venujem brazílskemu bojovému umeniu, ktoré sa volá Capoeira a samozrejme nechýba ani posilňovňa.

Predsezónna príprava priamo na motorke je iste tiež veľmi dôležitá, navyše seriál Red Bull začína pomerne neskoro, až v máji. Kde sa predtým ešte zvezieš?
Seriál Red Bull MotoGP Rookies Cup má na začiatku apríla oficiálne predsezónne testy a okrem toho sa v rámci trénovania určite zveziem aj niekde inde.

V histórii nebolo veľa jazdcov, ktorí dobrovoľne používali štartové číslo 13, o ktorom sa vraví, že je nešťastné. Ty asi veľmi poverčivý nebudeš, ale prezraď, prečo práve trinástka?
Mne ho hneď na začiatku vybral otec. Je pravda, že som ho veľmi nechcel, ale nie pre nejakú poverčivosť, mal som totiž rád Valentina Rossiho, takže som túžil po 46-ke. Ale tak nejako som s tou trinástkou vyrastal už v juniorských pretekoch, teda okrem nemeckého seriálu ADAC, kde som mal iné čísla, ale keď som vlani vstúpil do Red Bullu, tak tá trinástka bola voľná a ja som sa k nej vrátil.

Počas uplynulej sezóny si spoznal množstvo nových okruhov, ktorý z nich ti najviac sadol?
Mugello.

Celkovo máš radšej rýchle alebo technické trate?
Tie rýchle.

Takže napríklad Sachsenring asi nie je veľmi pre teba…
Sachsenring je práveže sčasti tiež rýchly. Napríklad Assen je skôr technická trať, aj keď má tiež rýchle úseky. Ale tá prvá časť okruhu je dosť technická a tam som mal aj dosť problémy.

Ako sa nové okruhy vlastne učíš zafixovať?
Od detstva som hrával MotoGP, takže väčšinu tratí som poznal aspoň takto, ale potom mi Marek Morávek povedal, že sa mám pozerať na onboard videá a z toho sa naozaj dalo dosť veľa napozerať. Takže pred každými pretekmi som asi desaťkrát pozrel video z tej konkrétnej trate, aby som si všímal brzdné body a podobne. Ale potom, keď už sme na mieste, tak si trať prechádzam na bicykli.

Vlani sme ťa mohli vidieť dva razy aj na Slovensku, kde si suverénne zvíťazil s motocyklom FGR, čo bol pre teba zároveň iste vhodný tréning na Red Bull. Plánuješ štarty v Alpe Adrii s FGR aj tento rok?
To ešte neviem.

Asi teda nie je problém, aby jazdec z Red Bullu jazdil kdekoľvek, teda aj na iných pretekoch?
Musí o to požiadať, vlani mi to povolili.

Nevadilo ti striedanie motocyklov, teda KTM a FGR Moto3?
Nie, nevadilo, i keď je to dosť veľký rozdiel. Ale FGR-ko mi vyhovovalo viac svojimi rozmermi.

Aká je atmosféra medzi jazdcami Red Bullu, nie je vo vzťahoch cítiť nejaký konkurenčný boj?
Je to tam úplne v pohode, také kamarátske.

Ako vychádzaš s českými jazdcami v Grand Prix, priznaj, nie je z nich cítiť taký prístup, že by si raz mohol byť ich konkurentom?
Nie. Vychádzame úplne super, dokonca raz sme sa s Jakubom Kornfeilom viezli po okruhu na skútri (čo neskôr zakázali) a ukazoval mi ako jazdiť ktoré zákruty, akú radiť rýchlosť…

Ktoré preteky sezóny si si vlani najviac užil?
Mne sa najviac páčilo Misano, kde všetky tréningy boli na vode a preteky boli zrazu na suchu. Štartoval som niekde hrozne zozadu, pretože som v kvalifikácii spadol a už sa nedalo pokračovať, ale preteky sa mi celkom podarili, pretože môj najlepší čas stačil na top ten.

Ako vidíš svoje šance v sezóne 2015?
Najhoršie v Top Ten…

Aká bude tvoja cesta po tejto sezóne, ak sa ti podaria naplniť ciele, tak ešte budeš mať stále málo rokov na prípadný vstup do Grand Prix…
Mojou túžbou je buď zostať ešte tretí rok v Red Bulle, alebo ísť v roku 2016 španielsky šampionát.

Martin, vďaka za rozhovor, držím palce, nech sa ti tvoje ciele podarí naplniť.

Text: Richard Karnok
Foto: autor a Marek Paulíček (mpafoto.com)