Miro „Laki“ Sloboda: Ďalším cieľom je Manx Grand Prix

Richard Karnok 3

Úspešnú sezónu na prírodných okruhoch má za sebou slovenský motocyklový pretekár Miroslav Sloboda. Po rokoch strávených na motodrómoch presedlal pred dvomi rokmi na prírodné trate, kde postupne zrýchľuje a nachádza nové výzvy.

O tom, že sa Lakimu, ako Mira všetci prezývajú, tento rok darilo svedčí skutočnosť, že v tzv. Wusa Cupe, ktorý zastrešuje motocyklový nadšenec Pavel Kočí a body ráta zo všetkých prírodných pretekov v ČR a SR, obsadil celkové tretie miesto v triede 600 cm3. Jedným z Lakiho splnených snov bola účasť na tohtoročných pretekoch vo fínskej Imatre, no ani to nie je všetko a pre rok 2017 pripravuje pre seba a svojich fanúšikov ďalšiu novinku. K tej však vedie ešte dlhá cesta. O tom všetkom nám porozprával v nasledujúcom rozhovore.

Laki, myslím si, že uplynulú sezónu môžeš jednoznačne hodnotiť ako úspešnú…
Jasné. Spokojný som nadmieru. Bolo veľa silných momentov, pričom najväčšiu radosť som mal z tretieho miesta v tréningu v Hořiciach. Tešil ma aj traťový rekord v Jičíne, kde som prvý raz v živote porazil Máru Červeného :-D, samozrejme len na čas, pričom on už mal svoje isté a nemusel až tak ťahať, zatiaľ čo ja som musel stále zrýchľovať. Rovnako super bolo Grand Finale v Těrlicku, kde sa mi jazdilo ako vo sne. Naopak, veľmi nevyšlo IRRC v Hořiciach, kde som mal zápal priedušiek a ešte aj seknutý krk. Ale je to zvláštne, lebo vieš, že máš problémy, nejdeš to čo by si chcel, máš pocit, že si pomalý, ale v jednom momente, ako letíš dole ku Křížku, si hovorím: „Na to že ideš pomaly, tak pekne letíš… nešibe ti trochu?“ 😀

Tento rok si si urobil aj výlet na sever Európy, čo vravíš na okruh v Imatre? Hořice to asi neprekoná, však?
To nie, ale aj tak to má svoje jedinečné čaro. V prvom rade je to silná tradícia, tou históriou to v Imatre úplne dýcha! Trať je zaujímavá, má pekné zákruty, nechýbajú horizonty, ktoré to robia doslova na srdce. Organizátori na trati urobili veľa práce, ale miestami je to dosť hrbaté, no je to road racing a s tým vedomím do toho všetci ideme. Sú tam zmeny asfaltu, napríklad na konci cieľovky máš nový asfalt, ideš tam 260, brzdíš do prvej zákruty, za ňou sú koľajnice, potom starý asfalt… alebo neskôr brzdenie z plnej šestky do umelého retardéru, kde sa mi dosť zle triafalo… Tie zmeny asfaltu dosť búchali a jedna taká zmena ma pri brzdení tak rozhádzala, že som si ustlal v tráve na kruháči 🙂 Bol to môj prvý road racingový pád… Niektorí boli z tej trate po prvom tréningu dosť sklamaní, aj z kvality asfaltu, ale ja som si to od začiatku celkom užíval a nakoniec boli spokojní všetci.

Aká tam bola atmosféra, prišlo dosť divákov?
Bolo tam vyše 40 tisíc ľudí, a to vstupenky stáli 90 € pre dospelých a 70 pre deti! Atmosféra bola výborná a všetci mali radosť, že sa tam preteky vrátili. Už v posledných kolách som si hovoril, že sa sem určite rád vrátim. To však závisí od viacerých faktorov… (Záznam z pretekov v Imatre si môžete pozrieť dolu pod článkom)

Môžeš nám prezradiť, čo nové plánuješ pre rok 2017?
Jedným z plánov je účasť na Manx Grand Prix na ostrove Man…

… robíš si žarty, však?
Nie! Úplne vážne! Keď som to povedal Ďurimu Ďurišovi, môjmu mechanikovi, to je tiež dobrodruh, ani neváhal a hneď povedal, že ideme do toho. Už som to začal vybavovať. Palino Šantavý mi dáva dohromady na papier moju históriu z posledných troch rokov, ktorú tam musíš poslať pokiaľ chceš štartovať. Hovoril som o tom podujatí s Kamilom (Holánom), ktorý už na Manx GP zvíťazil a on mi prezradil ako to tam chodí. Takže teraz posielam svoje výsledky a keď bude záujem, tak niekedy vo februári alebo marci pôjdem na víkend priamo na Man, kde prebiehajú školenia, osobné pohovory, vodia ťa po dráhe, ukazujú jednotlivé zákutia… Potom ideš domov a čakáš ako sa vyjadria… Lákavá je však pre mňa napríklad aj Ulster GP. (Film o newcomeroch na Manx GP si môžete pozrieť po kliknutí sem…)

Roky si jazdil na motodrómoch, presedlal si na road racing, tento rok si skúsil Imatru. Je teda Manx Grand Prix len logickým vyústením tvojho smerovania?
Dá sa to tak povedať, ale najdôležitejšie je to, že je to Man. A Man je vrcholom road racingového jazdenia. Vieš, že štartovať tam je snom skoro každého pretekára a ja som sa rozhodol si ten sen splniť. Doteraz som si ani nikdy nekúpil nič s logom z pretekov z ostrova Man. To preto, lebo som tam ešte nebol, povedal som si, že až keď tam pôjdem, tak si také niečo môžem kúpiť.

Nemáš teda nejakú veľkú obavu z tamojšej trati…
Obavu musí mať každý. Ale keď som sa dozvedel ako to funguje, že nováčikovia idú najprv sami, vo vestách, učia sa trať a nie hneď hurá do toho, tak som si povedal, že za týchto okolností by som do toho šiel. Lebo by bolo nepredstaviteľné prísť tam a hneď ísť medzi tých paličov bez akýchkoľvek skúseností.

Myslíš, že sa trať na Mane naučíš rýchlo?
Ja problémy s adaptáciou na nové trate nemám, ale doteraz to boli len krátke trate. Takže v tomto prípade si netrúfam odhadnúť aké to bude. Ale všetko je to ešte dlhá cesta a uvidíme, či z toho vôbec niečo bude. Veľa ľudí už čokoľvek nasľubovalo a nakoniec z toho nič nebolo, preto o tom stále hovorím len ako o svojom sne. Som zvedavý, ako to všetko dopadne, ale keď sa mi nepodarí zohnať peniaze na sezónu, tak to budem riešiť zase pôžičkou, veď keď mi povolia štart na Manx Grand Prix, tak je to pre mňa viac ako zase bojovať zo splácaním 🙂 Urobím ale všetko pre to, aby to vyšlo.

Nerozmýšľal si o tom, že by si absolvoval celý seriál IRRC?
Ani nie. Tiež to závisí od financií, ale sú tam aj ďalšie veci, ktoré rozhodujú, napríklad pokiaľ by som šiel Manx Grand Prix, tak prídem o IRRC v Hořiciach, ktoré sú 26. a 27. augusta. A to ma mimochodom riadne štve. Ale v septembri je nemecký Frohburg a tam by som už konečne rád šiel. Takže niečo z IRRC by sa dalo povyťahovať, ale ísť to ako celok, tak to nie.

Sezónu budeš asi tradične začínať na Jarnej cene Brna…
Jasné, veď motorku niekde rozbiť musím 😀 😀 😀 Musím predsa dodržiavať tradície, veď v posledných dvoch sezónach som ju tam vždy rozmontoval 😀

Plánuješ pred novou sezónou zmenu techniky, alebo ťa budeme stále vidieť na tvojej „eršestke“?
Jasné, že by človek prijal novú, ale ja ani nemám dôvod. Motorka je v poriadku, stále sa mám ja čo zlepšovať a nie naháňať kone v motorke. Momentálne je na repase u Bittmanna. Aj jeho som poprosil, aby sa motorka pripravila radšej hneď podľa technických pravidiel, ktoré je potrebné spĺňať práve na Manx Grand Prix. Tak aby sa to nemuselo robiť potom znova.

Utiahnuť pretekársku sezónu nie je jednoduché, viem, že to všetko financuješ z rodinného rozpočtu, no iste sa nájdu ľudia, ktorí ti čo sa dá pomáhajú…
Ďura Ďuriša som už spomenul, on bol pre mňa veľkou podporou a oporou celú sezónu, takisto pri každej príležitosti mi pomôcť neváhali ani Mišo Hajný a Milan Murgaš. O podpore rodiny ani nehovorím, otec ma zastupuje keď sa mi krížia termíny so synom Leom, ktorý jazdí juniorské preteky, a napriek problémom, ktoré obnáša pretekanie, mám podporu práve aj doma. Samozrejme, ďakujem aj všetkým mojím fanúšikom.

Máš aj nejaké špeciálne ciele čo sa týka umiestnení v pretekoch?
Ani nie. Najdôležitejšie je užívať si to. A vždy sa vrátiť šťastne domov…

Laki, držím palce nech ti vyjde nielen Manx Grand Prix, ale podľa tvojich predstáv aj celá sezóna 2017.

Text: Richard Karnok
Foto: autor a Pavel Štolba

Záznam z pretekov v Imatre

3 komentárov k článku “Miro „Laki“ Sloboda: Ďalším cieľom je Manx Grand Prix

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *