Zbytočná smrť pretekára…

Richard Karnok 2

Je neuveriteľné, ako ešte v dnešnej dobe, kedy sa taký veľký dôraz kladie na bezpečnosť motoristického športu, môže prísť k takej tragickej nehode, aká postihla Luisa Saloma vo voľnom tréningu na Veľkú cenu Katalánska v Barcelone.

Luis Salom (Foto: Robert Sobčák)
Luis Salom (Foto: Robert Sobčák)

Doslova ma vytočil pohľad na video z tohto incidentu, na ktorom je vidno, ako po páde letí stroj až do bariér a doňho vzápätí telo bezmocného pretekára! Už z prvého pohľadu je jasné, že motocykel ani jazdec nie sú brzdení žiadnym spomaľovacím materiálom ako je napríklad štrk (v motoristickom žargóne kačírek). Je neuveriteľné, že zatiaľ čo sú organizátori v Brne často doslova buzerovaní za nedostatok štrku v únikových zónach a musia ho hojne dokladať, na okruhoch, kde sa jazdia aj preteky Formule 1, sú miesta, ktoré sú doslova časovanou bombou a práve tá dnes explodovala…

Pred rokmi totiž práve kvôli pretekom áut začali štrkové zóny nahrádzať asfaltové, čo síce vyhovuje automobilom, ale pre motorky sa stávajú mimoriadne nebezpečnými. To čo sa zdá na videu mi potvrdzuje pohľad na katalánsky okruh v maps.google, kde práve v mieste stretu Luisa Saloma s motocyklom a bariérou nie je štrk (ten je až o niekoľko metrov ďalej). Po toľkých rokoch, čo sledujem motocyklový šport a po tých ťažkých pádoch s vážnymi následkami práve na asfaltových únikových zónach na rôznych motocyklových podujatiach neverím, že bezpečnostná komisia, ktorá má na majstrovstvách sveta dozor nad zabezpečením trate, nevidela možnosť hrozby, ktorá sa žiaľ naplnila najhorším možným spôsobom. Nie je proste možné, aby oproti rovinke, ktorá práve na tomto mieste okruhu je, nebol v únikovej zóne spomaľovací materiál!

Ale aby som si overil svoje pocity, oslovil som radšej popredných českých pretekárov, ktorí toho absolvovali mnoho práve aj vo svetovom šampionáte a môžu sa k tomu vyjadriť. Jedným z nich je súčasný účastník majstrovstiev sveta v triede Moto3, český jazdec Jakub Kornfeil, ktorý moju myšlienku o chýbajúcom štrku potvrdzuje: „Určite je lepší štrk ako asfalt!!! Asfalt je hlúposť, pre automobilové preteky je dobrý, ale motorky potrebujú štrk,“ vraví Kornfeil, ktorý je priamym účastníkom podujatia v Španielsku. „Asfalt je novodobý výmysel a dnes na to doplatil jeden z nás…“

Jakub Smrž, bývalý úspešný účastník svetových šampionátov tried 125 a 250 cm3 a Superbikov, ktorý v súčasnosti jazdí prestížny britský superbikový šampionát, vraví, že záleží od druhu zákruty: „Asfalt či štrk? Záleží na tom v akých zákrutách, niekde je lepší štrk, niekde zasa asfalt, ale táto zákruta v Barcelone rozhodne nie je dobré miesto na asfalt,“ vysvetľuje.

Podobný názor na asfaltové zóny má aj Karel Abraham z Brna, ktorý má na svojom konte aj víťazstvo v pretekoch svetového šampionátu, prešiel triedami 125, 250, Moto2, MotoGP a v súčasnosti jazdí Majstrovstvá sveta Superbikov. Nepáči sa mi to. Je síce super, že to využijú autá, ale pre motorky je určite lepši ´kačírek´,“ prezrádza Abaja. „Keď bol všade len štrk, tak si aspoň všetci dávali väčší pozor, aby neurobili chybu a nevyšli z trate…“

O tom, že naozaj šlo o problém bezpečnosti trate svedčí skutočnosť, že organizátori narýchlo zmenili nielen prejazd daným úsekom a zvyšok víkendu by mali jazdci absolvovať v inom variante aj úsek o dve zákruty skôr. Tieto varianty slúžia pre preteky formule 1 a prechádza sa nimi výrazne pomalšie… Neskoro.
Je neuveriteľné, že aj v najvyššom šampionáte môže prísť k takému vážnemu prešľapu, ktorý však snáď zmení pomery a bezpečnostná komisia si začne dávať väčší pozor a neprehliadne také nedostatky, za aký životom zaplatil mladý pretekár a ktoré nie sú len na okruhu v Barcelone!

Text: Richard Karnok
Foto: maps.google.com
Video: youtube

2 komentárov k článku “Zbytočná smrť pretekára…

  1. Naprostá pravda, španělští pořadatelé mají mnoho vyjímek. Byl jsem taky u schvalování tratě ms i me v Brně i Mostě i jinde, tak vím o čem mluvím. Kačírek je výborná brzda, ale taky nebezpečný a to samé je u asfaltu. Škoda dobrého a mladého života

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *