Slovenské body v histórii majstrovstiev sveta

Richard Karnok

Dnes sa spolu pozrieme na slovenských pretekárov, ktorí dokázali vo svojej kariére vybojovať body do hodnotenia svetových šampionátov.

Systém bodovania sa v priebehu klasických Grand Prix menil, najprv bodovali prví šiesti jazdci, to sa neskôr zmenilo a do roku 1987 bodovali prví desiati.

František Srna

Prvým slovenským pretekárom bodujúcim do MS bol v roku 1971 František Srna (na prvej fotografii), ktorý na motocykli Jawa obsadil vo Veľkej cene ČSSR v Brne desiate miesto v triede do 250 ccm. Pripísal si tak jeden bod a v konečnom hodnotení šampionátu obsadil 46. miesto.
O rok neskôr, teda v roku 1972, to bol znovu František Srna, ktorý šokoval súperov a fanúšikov siedmym miestom vo Veľkej cene Juhoslávie v Opatiji v triede do 350 ccm. Šok to bol najmä preto, lebo tento výsledok dosiahol na motocykli značky Jawa, ktorá už vtedy svojim úpadkom uvoľnila miesta konkurenčným značkám. V Brne pri VC ČSSR si František siedme miesto zopakoval a pripísal si tak do celkového hodnotenia MS ďalšie štyri body, v konečnej tabuľke ich tak mal spolu osem a to mu vynieslo celkové 22. miesto pre rok 1972. Výpočet jeho bodovaných umiestnení by však bol vyšší, keby sa v rokoch predtým bodovo nehodnotilo len prvých šesť pretekárov v cieli, keďže František sa dokázal umiestňovať v prvej desiatke aj predtým.

Peter Baláž na ceste k doteraz posledným slovenským bodom v Grand Prix. Brno 1979.
Peter Baláž na ceste k doteraz posledným slovenským bodom v Grand Prix. Brno 1979.

Na ďalšie bodované umiestnenie slovenského pretekára sme si museli počkať ďalšie tri roky a stalo sa tak opäť pri VC Juhoslávie v roku 1975 a aj v tomto prípade to bolo v triede do 350 ccm. Tentoraz bol naším úspešným jazdcom Peter Baláž (na druhej fotografii), ktorý obsadil na Yamahe 10. miesto. Pripísal si tak jeden bod do hodnotenia MS, čo mu v konečnej tabuľke vynieslo 51. miesto.

Z roka na rok bolo ťažšie presadiť sa v konkurencii majstrovstiev sveta a najbližšieho veľkého úspechu sme sa dočkali v roku 1979 pri VC ČSSR a opäť bol naším úspešným pretekárom Peter Baláž. Tentokrát bojoval v triede 125 ccm na stroji Morbidelli. Preteky, ktoré priniesli na dlhé roky posledné body pre česko-slovenského pretekára v MS (pre slovenského dodnes), opisuje v knihe Svět velkých cen autor Jiří Wohlmuth. V tréningu sa Peter umiestnil na dvadsiatom mieste. Po prvom kole nedeľňajších pretekov bol už dvanásty a v ďalších dvoch kolách si vždy o jedno miesto polepšil a ocitol sa tak na bodovanom mieste. S tým sa však náš jazdec nechcel uspokojiť a tak v šiestom kole postúpil na deviatu priečku a v siedmom kole bol dokonca ôsmy! Vydrží? Veľakrát už mal veľký úspech na dosah ruky a vždy sa mu nádeje rozplynuli doslova niekoľko metrov pred cieľom. Teraz zostávali ešte tri kolá… Skôr ako stačilo doznieť nadšenie vo francúzskom tábore po víťazstve Guy Bertina, vypuklo ďalšie pred boxom štartového čísla 5. Áno, Peter Baláž vybojoval ôsme miesto! Získal tak tri body a v konečnom hodnotení MS celkové 35. miesto.

Vladimír Karban

Až o 18 rokov neskôr vybojoval dva body za 14. miesto v Malajzii Jaroslav Huleš, to však už pre samostatnú Českú republiku. Slovensko si muselo počkať ešte ďalšie tri roky, keď v MS bodoval vo Veľkej cene Rakúska na A1 Ringu Vladimír Karban na Suzuki, to už však nemalo z klasickými MS nič spoločné, jednalo sa o svetový šampionát Superbikov, ktoré vznikli v roku 1988. V druhej jazde tamojšieho podujatia skončil Vlado na 14. mieste a tým vybojoval 2 body, ktoré mu v konečnom hodnotení šampionátu vyniesli 53. miesto.

Martin Kuzma
Martin Kuzma

Najbližšie k bodom v klasických MS mal v roku 2000 v triede do 250 ccm v Brne Vladimír Častka štartujúci na divokú kartu. Po kvalifikácii, kde zajazdil čas 2:07 to vyzeralo veľmi nádejne, no v pretekoch ho zradila pneumatika a nádej sa rozplynula. Pripomeňme si, že Vlado sa v tom roku stal celkovo štvrtým mužom európskych dvestopäťdesiatok.

Ďalšie body do svetového šampionátu získava pre Slovensko od roku 2004 doteraz Martin Kuzma so svojím tímom Maco Racing vo vytrvalostných MS, čo je šampionát tímov. Najskôr nielen ako majiteľ tímu, ale aj ako pretekár. O tom sa však už pravidelne dozvedáte aj na našom portáli.

Text: Richard Karnok
Foto: Rudo Mladý, kniha 75 let Masarykova okruhu ve fotografiích a archív autora