Posledné tohtoročné jazdenie, posledné preteky a posledné vyhlásenie tých najlepších, aspoň v rámci českých tratí, taký bol septembrový Most pod taktovkou českej okruhovej agentúry Racetrack.cz.
![Tomáš Ortel](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/tomasortel.jpg)
Vyše sto ľudí prvý deň a viac ako 160 druhý deň, toľko jazdcov dorazilo užiť si záverečné jazdenia s agentúrou Racetrack.cz na Autodróme v Moste. Bohužiaľ, jediné, čo bolo proti všetkým, bolo počasie. Pondelok na vode takmer celý deň, v utorok to od rána nevyzeralo lepšie. K radosti všetkých sa ale karty nakoniec obrátili a pred obedom akcia dostala ten správny šmrnc.
Vzhľadom k počasiu sa nie všetci povozili, ako si pôvodne plánovali. Trebárs okruhový nováčik a vlastne čerstvý motorkár, inak spevák, Tomáš Ortel, odkrúžil na svoje čiernočiernej R1 len pár desiatok kôl. „Začal som jazdiť ešte len vlani a neskutočne ma to baví. S kapelou Ortel koncertujeme cez víkendy, takže cez týždeň mám čas jazdiť na motorke. A pretože som si po svojich začiatkoch na štvrťlitre vybral rovno R1, bolo len otázkou času, kedy sa s ňou pozriem na okruh…,“ rozprával s nadšením Tomáš pred poslednou tréningovou jazdou. Do pretekov sa potom síce nekvalifikoval, ale vraj ho to chytilo natoľko, že jeho civilná R1 dostane cez zimu trochu tej starostlivosti, aby sa s ňou na okruhu cítil v budúcej sezóne lepšie.
![Pred štartom triedy Superšport](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/ssp_grid1.jpg)
Prvé preteky ako už tradične patrili šesťstovkám. Na rošt sa postavilo 33 strojov v čele s nadupanou ninjou Dana Vokurky. A napínavé to bolo hneď od začiatku, pretože ako prvý odštartoval Roman Váně. Danovi sa naopak štart príliš nepodaril, avšak svoju stratu dokázal dohnať už v druhom kole a pozíciu na čele si potom do konca už postrážil. Dan mal ale šťastie, že preteky neboli o kolo dlhšie. „V poslednom kole mi začal unikať olej z motora, našťastie všetko pochytala spodná kapota, do cieľa som to mal ale len tak tak,“ povedal po pretekoch Dan.
Favoritov na pódium bolo v superšportoch iste dosť, ale málokto by vsadil na Frantu Dřížďala, štartujúceho na starej Suzuki GSX-R600 z roku 2001. Franta predviedol parádny výkon, keď sa držal na druhom mieste od začiatku až do konca. Ešte neuveriteľnejší je však jeho najlepší dosiahnutý čas na jedno kolo – 1: 46,911! Takto rýchlo to jazdia v Moste prevažne len moderné er-šestky. Franta je tak živým dôkazom, že len o motorke to rozhodne nie je.
![František Dřížďal](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/frantisek_drizdal.jpg)
Treba podotknúť, že rýchlo jazdili aj ďalší borci. Do času 1:47 sa vošlo hneď šesť jazdcov, pričom posledným z nich bol Radek Pyrchala, ktorého okruhové jazdenie, zdá sa, naozaj chytilo. A to tak, že na jeho street zebre ho na trati už pravdepodobne neuvidíme, Radek si totiž zaobstaral plasťáka, starú R6, s ktorou teraz v Moste zajazdil svoj nový a veľmi pekný osobák 1: 47,699. Pre Adama Vágnera zase bolo úspechom, že dokázal odjazdiť celé preteky bez toho, aby ho zradila technika. „Celoročná porucha je vyriešená, bola to zlá cievka, teraz Ninja šliape ako hodinky,“ pochvaľoval si na konci dňa Adam. A na koho by sme určite nemali zabudnúť, je Maruška Kavalírová, jediná žena v pretekoch šestiek, ktorá došla do cieľa na peknom 21. mieste a s časom 1: 53,693 patrí medzi rýchlejší jazdcov toho dňa – bravo, len tak ďalej!
![Pódium Superšport](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/podium_ssp1.jpg)
Superšport na 8 kôl:
1. Daniel Vokurka Kawasaki ZX-6R best lap: 1: 45,731
2. Franta Dřížďal Suzuki GSX-R600 best lap: 1: 46,911
3. Roman Váně Triumph Daytona 675best lap: 1: 47,172
4. Radek Průša Yamaha R6 best lap: 1: 47,049
5. Martin Jarolím Honda CBR600RR best lap: 1: 47,044
![Štart Superbikov](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/start_sbk.jpg)
Viac koní, väčší „kalup“ a väčšie napätie, to sľubujú zakaždým preteky litrov. A v Moste to nebolo iné, zvlášť po tom, keď sa na štarte objavil hneď na prvom poste Tomáš Borovka na svojej znovuzrodenej R1 posledného vydania. Len pre poriadok, Tomáš tu pred mesiacom svoj bike totálne zrušil, a to na ňom išiel úplne prvýkrát. Možno aj to bol dôvod, prečo tentoraz stavil na istotu a trvalo mu pár kôl, než sa dostal do vedenia. Miloš Hlaváček na Fárošovi a Martin Mácal na BMW S 1000 RR pre neho boli sprvu ťažkou korisťou, ale Tomovi sa podarilo ich rozprášiť a jeho záverečným power wheeliem na nájazde do cieľovky rozhodol o najlepšom jazdcovi tejto sezóny v najsilnejšej triede, začo mu gratulujeme!
![Tomáš Borovka](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/toms_borovka.jpg)
Ďalším, kto vytasil poslednú zbraň modernej doby – fungl novú Yamahu R1, bol Alois Vokurka. A hoci sa Alois do tretieho kola prepadal, v polovičke pretekov sa spamätal a svojim súperom potom zase postupne ukázal chrbát. Na lepšie, ako piate miesto to ale tentoraz nebolo.
Veľký návrat na trať si po svojom kreši v Brne užil Míra Polach, pričom 11. miesto z 37 štartujúcich motoriek je parádny výsledok. Kto sa ale neradoval naopak vôbec, bol Franta Staněk, šiesty najrýchlejší muž kvalifikácie. Franta je mazák, a vie, že sa preteky nevyhrávajú v prvej zákrute, s rozvahou tak nachádzal do prvej šikany, čo sa mu ale nakoniec stalo osudným. Trafila ho totiž na zemi roztočená motorka Miloša Jonáka, ktorý túto zákrutu nezvládol a Franta sa porúčal k zemi, čo pre neho znamenalo koniec pretekov a tiež zrušenie výletu na druhý deň, keď mal odcestovať na ďalšie jazdenie, tentoraz do Misana. Aj to ale k pretekom na okruhoch patrí, a kým to odnášajú len plasty a hliník, nie je to s prižmúrením oka až taká tragédia.
![Pódium Superbike](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/podium_sbk1.jpg)
Superbike na 8 kôl:
1. Tomáš Borovka Yamaha R1 best lap: 1: 42,652
2. Tomáš Kavalír Honda CBR1000RR best lap: 1: 42,652
3. Martin Mácal BMW S 1000 RR best lap: 1: 44,134
4. Mirek Kudrle Yamaha R1 best lap: 1: 43,790
5. Alois Vokurka Yamaha R1 best lap: 1: 43,341
Stále obľúbenejšou kategóriou sú nakedy. V rámci agentúry Racetrack to sú u nás vlastne jediné plnohodnotné okruhové preteky, kam sa môžete medzi seberovných so svojím naháčom prihlásiť, a podľa toho vyzerá aj účasť.
![Petr Havlík - naked](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/petr_havlik_naked.jpg)
Zakaždým takmer naplnené rošty, a to mnohokrát úplne obyčajnými strojmi pre každý deň, s ktorými si ich majitelia odskočia zapretekať. A čo bolo tentoraz iné? Rozhodne časy. Oproti augustu šli o niekoľko sekúnd dole.
Žezlo najrýchlejších tentoraz prevzali bolonské mašiny. Dva Streetfightery boli najbližšie magickej hranici, hneď tretí za nimi však došiel Triumph Street Triple 675R z nižšej kategórie, a takto sa to miešalo celým štartovým poľom. Tu nerozhoduje technika, ale skôr schopnosti jazdcov, aj preto sú mnohokrát úspešnejšie malé nakedy, spravidla v znamení prerábok sériových Twinov zo Suzuki SV650, alebo napríklad pekný „závoďák“, postavený na základe Kawasaki ER-6n.
![Pódium Naked do 750](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/podium_naked_do7501.jpg)
Združené závody naked na 6 kôl
Naked bike do 750 ccm
1. Petr Havlík Triumph Street Triple 675R best lap: 1: 53,873
2. Marek Stibor Suzuki SV650 best lap: 1: 54,268
3. David Kužela Kawasaki ER-6n best lap: 1: 54,847
4. Petr Šparlinek Triumph Daytona 675 best lap: 1: 54,772
5. Jiří Balán Suzuki SV650 best lap: 1: 58,785
Naked bike nad 750 ccm
![Pódium Naked nad 750](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/podium_naked_pres750.jpg)
1. Václav Vlasák Ducati Streetfighter S best lap: 1: 52,078
2. Pavel Kuba Ducati Streetfighter S best lap: 1: 52,023
3. Otakar Hrubeš Suzuki GSX-R750 best lap: 1: 54,419
4. Martin Radouš MV Agusta Brutale 910R best lap: 1: 53,897
5. Václav Pimper Aprilia Tuono 1000 best lap: 1: 56,720
Pre tých, čo sa nekvalifikovali do hlavných pretekov, bola pripravená trieda Open. Celkom 34 strojov, z toho tri dievčence a naozaj adrenalínový štart pre troch jazdcov, o čo sa postaral jeden z nich, David Šlemenda. Zlý štart, pri ktorom mu jeho Fároš zdochol, pripravil veľmi napäté chvíľky nielen jemu, ale aj jazdcom za ním. Evžen Nářez si to odniesol ako prvý a len tak tak sa mu stíhal vyhnúť po tráve, podobne, ak nie horšie, to potom mal Lukáš Mošna, ktorý z brzdného driftu musel do trávy tiež.
![Štart Open](https://www.roadracing.sk/wp-content/uploads/start_open.jpg)
Chlapci to ale našťastie dali všetci, a mohli tak spolu začať bojovať. Aj cez to, že David zostal na štarte posledný, nevzdal to a postupne sa prehrýzol až na 10. miesto, čo je veľmi slušný výkon. Najviac sledovaná bola ale dvojica na čele, Štěpán Kočíř a Petr Jelínek a ich adrenalínová bitka o víťazstvo, z ktorej nakoniec najlepšie vyšiel práve Štěpán, a to až v posledných dvoch kolách.
Open na 6 kôl
1. Štěpán Kočíř Suzuki GSX-R1000 best lap: 1: 51,243
2. Petr Jelínek Suzuki GSX-R1000 best lap: 1: 51,615
3. Petr Zach BMW S 1000 RR best lap: 1: 51,583
4. Martin Burda Yamaha R1 best lap: 1: 52,769
5. Jiří Bucek Yamaha R1 best lap: 1: 53,316
Hoci počasie tentoraz veľmi nespolupracovalo, záverečné preteky boli pekné. Karambolov nebolo toľko a všetci si to náležite užili. Hlavne pri vyhlásení, ktoré tentoraz zabralo trochu viac času, pretože okrem cien a pohárov pre víťaza posledných pretekov sa rozdávali aj hlavné ceny a vence tým vôbec najlepším za celú tohtoročnú sezónu, a to je vždy veľká sláva. Do cien pre prvých troch najrýchlejších všetkých štyroch kategórií patrila helma Shoei, kombinéza RST od Vágner šport, laptimer PZ Racing od Ready2Race, set pneumatík Bridgestone a topánky RST. Zároveň bol ale tento deň tak trochu smutný, pretože na ďalšie preteky si budeme musieť počkať niekoľko mesiacov.
A ako videl tohtoročnú sezónu hlavný organizátor, Michal Mulač, a čo sa plánuje na rok budúci?
„Tohtoročná sezóna bola úplne perfektná a mám z nej ohromnú radosť snáď aj preto že bola pre nás trošku odlišná oproti tej minuloročnej. Vznikli tu dve nové konkurenčné agentúry a tak sme sa tento rok venovali plne práci v tej našej a vypustili sme trochu nadbytočné pretekanie mimo nej. A bol to správny krok. Našli sme veľa, ale naozaj veľa nových jazdcov a ušetrený čas, ktorý sme vlani trávili po cudzích pretekoch, sme tento rok plne venovali práve im. A tak to zostane aj budúci rok. Scenár bude rovnaký ako tento rok, máme rezervované tri termíny v Brne, štyri v Moste, v marci tradičnú Rijeku a novo pôjdeme aj vo februári do Španielska, ktoré budeme brať ako VIP podnik pre jazdcov s full servisom. Plne chceme tiež presadiť okruhovú školu s BNM Akadémia, ktorá bude mať už pevné miesto na našich akciách a aj náš vlastný inštruktoring v rámci jazdenia dostane úplne nový smer a koncept, aby sme mohli ponúknuť našim jazdcom plnohodnotný tréning s kvalitnými inštruktormi za prijateľné peniaze, ktorý si bude môcť dovoliť každý.“
Ak sa však nechcete ešte definitívne zmieriť s koncom okruhovej sezóny, môžete si zarezervovať ešte jednu tohtoročnú akciu, a to návštevu MotoGP vo Valencii a dva dni tréningu v Cartagene (viac na www.racetrack.cz v záložke termíny), inak ahoj v budúcom roku.
Absolútne poradie Bikers Cupu 2015
Superšport
1. Vokurky Daniel Kawasaki ZX6R 88 Bodov
2. Janda František Honda CBR 600RR 75
3. Trötscher Michael Yamaha R6 69
Superbike
1. Borovka Tomáš Yamaha R1 83 Bodov
2. Vokurka Alois Yamaha R1 69
3. Mácal Martin BMW S1000RR 51
Naked Bike Nad 750ccm
1. Pimper Václav Aprilia Tuono 1000 75 bodov
2. Radouš Martin MV Agusta Brutale 910 63
3. Hrubeš Otakar Suzuki GSXR 750 58
Naked Bike Do 750ccm
1. Balán Jiří Suzuki SV 650 105 bodov
2. Stibor Marek Suzuki SV 650 97
3. Jahna Petr Honda Hornet 600 66