Osobnosti minulosti: Vladimír Častka

Richard Karnok

Mesto Trenčín sa mohlo v histórii chváliť veľmi bohatou a dlhou tradíciou pretekov o „Zlatý štít“, ale aj silnou základňou kvalitných pretekárov. Rozhodne nebudem preháňať keď poviem, že práve Vlado Častka (narodený 6. októbra 1975) stojí určite z Trenčanov na najvyššom poste, keď zoberiem do úvahy jeho umiestnenia doma, v Európe či na svetových tratiach GP.

Prvýkrát sa na štart pretekov M ČSFR postavil 26. apríla 1992 v triede 125 ccm v Brne a v cieli mu patrilo 11. miesto. Potom sa v Prešove zranil a časť sezóny bola fuč. Na konci roka však už dokazoval svoj talent, v roku ´93 bol celkovo druhý za Kackom, v ďalšej sezóne 1994 už šiel zásadne výkonnostne nahor, získal svoj prvý titul Majstra Slovenska a začal sa presadzovať aj v Čechách, okrem toho zvíťazil v Kopčanoch, Hraniciach… Pri Vladovi, jeho začiatkoch a postupnom raste nesmieme zabudnúť na otca Jožka, ktorý mu bol vždy nesmiernou pomocou a oporou.

V sezóne ´95 bol jediný, kto v Medzinárodných majstrovstvách ČR dokázal znepríjemniť cestu Jaroslava Huleša k titulu a prvýkrát štartoval s voľnou kartou pri Grand Prix v Brne, kde sa potom pravidelne objavoval až do roku 2002. Od sezóny 1996 však zmenil triedu, s českou licenciou sa objavil v 250-kach a u našich západných susedov sa postupne stal suverénom, o čom svedčí zisk štyroch titulov Majstra ČR. Nezabudnuteľnými zostanú jeho súboje s Bohumilom Stašom mladším.

Po prestupe do štvrťlitrov

Okrem toho vstúpil aj do Majstrovstiev Európy, v sezóne ´98 skončil desiaty, pričom v jeho rukách sa objavil zaujímavý motocykel Honda NER. Vrchol svojej kariéry však prežíval v roku 2000, keď mu v konečnom hodnotení patrila vynikajúca štvrtá priečka. Navyše na GP v Brne mal reálnu šancu na svetové body, k dispozícii dostal potrebnú kvalitnú pneumatiku, tá mu však nakoniec bola odobraná s tým, že táto je určená len pre permanentných účastníkov seriálu GP a Vlado sa do cieľa pretekov doslova došmýkal ďaleko od bodovaných miest…

Najväčšie úspechy dosiahol na 250-ke

Ďalšou dôležitou kapitolou jeho pretekárskeho života bol v roku 2001 vstup do Majstrovstiev sveta triedy 500 GP s talianskym motocyklom Paton, ktorý mal však veľa „detských nemocí“. Vlado po technických problémoch absolvoval niekoľko krkolomných pádov, s materiálom nebolo možné sa kvalifikovať, hoci sa o to pokúšal v španielskom Jereze a talianskom Mugelle a to znamenalo predčasný koniec spolupráce. Sklamaný pretekár sa potom ešte predstavil v Brne pri GP na 250-ke talianskeho tímu EDO Racing.

Na Hungaroringu

Pred sezónou 2002 sa dohodol na spolupráci s nemeckým tímom Yamaha Kurz, vrátil sa do ME, po nie príliš úspešnej sezóne však prišiel Vlado s myšlienkou založiť svoj vlastný Častka Racing Team. Nápad sa mu podarilo zrealizovať na sto percent, výsledkom bol titul Majstra Európy, ktorý mu vyjazdil japonský pretekár Taro Sekiguchi, niekoľko úspešných pretekov pod jeho krídlami absolvoval v „Európe“ aj Čech Lukáš Pešek a výborne jazdil aj náš Jaro Černý, ktorému v 15-tich rokoch sadla 250-ka ako uliata a získal titul vicemajstra ČR.

Na stroji Paton v MS 500 ccm

Častka však nedokázal len tak obsedieť, v roku 2004 bol opäť na trati a úspešne štartoval v pretekoch Majstrovstiev Európy, umiestňoval sa v prvej desiatke a šiestym miestom vo Švédsku sa lúčil so svojou bohatou a úspešnou kariérou. Fanúšikov však predsa len prekvapil ešte raz, to keď sa pred sezónou 2006 dohodol so slovenským tímom Maco Racing na účasti vo svetovom šampionáte Endurance. V tréningu na úvodné preteky v holandskom Assene však spadol, hojenie zranenej ruky sa natiahlo a to už bol vážny dôvod na to, aby sa Vlado s kariérou rozlúčil definitívne.

 

Záver kariéry v tíme Maco Racing

Počas kariéry bol známy precíznou prípravou motocyklov, ale aj skvelou fyzickou kondíciou, málokto však vedel, že má veľmi pozitívny vzťah k hudobnému umeniu. Keďže vedel, že som hudobník v Slovenskom národnom divadle, poprosil ma, či by som ho nevzal na nejaké predstavenie. Vlada to úplne dostalo, stal sa takým fanúšikom hudby a baletu ako som ja fanúšikom motocyklových pretekov a naše rozhovory sa tak mohli niesť nielen v duchu motocyklového športu. Práve v divadle sa stretol s výbornou ruskou baletkou Marinou Zheleznyakovou, ktorá sa stala jeho manželkou a v súčasnosti je Vlado otcom dcérky a synčeka.

Richard Karnok
Foto: Rudolf Mladý, autor a archív autora

———————————————————————————————————-

Tento článok je prevzatý z knihy Ruda Mladého PRETEKY NA SLOVENSKU 1949-2009, ktorá je tretím pokračovaním jeho kníh mapujúcich našu cestnú históriu.

V tomto pokračovaní sa venuje všetkým našim povojnovým okruhom, nájdete tu však aj profily majstrov Slovenska celej takmer 50-ročnej éry, rozsiahly priestor je venovaný našim osobnostiam histórie Petrovi Balážovi, Františkom Kročkovi a Mrázkovi, ale aj značke Tatran.

Knihu v cene 10,- € (plus poštovné) si môžete objednať na adrese: karnok@motomedia.sk, alebo telefonicky na čísle +421 905 444 198.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *