Okruhová vyhňa v Brne pod taktovkou Racetrack.cz

Richard Karnok

Začiatkom júla zavítala česká okruhová agentúra Racetrack.cz na Masarykov okruh v Brne na ďalší podnik tohtoročného Bikers Cupu. V tú dobu v Česku panovali trópy a o to zaujímavejšie celé dva dni prebiehali.

Superbike

Zatiaľ čo v chladných dňoch je pre všetkých, ktorí nemajú nahrievaky, problém zahriať pneumatiky na optimálnu teplotu, v neznesiteľnej horúčave nastáva problém opačný. Pneumatiky sú prehriate a vykazujú aj nervozitu, ak sa samozrejme bavíme o bežnom obutí, ktoré nie je upečené z extra soft zmesi, ktorá si s rozpáleným asfaltom cez 60° C hravo poradí. A tak tomu bolo tentoraz práve v Brne. A horko nebolo nepríjemné len pre jazdcov, ale aj pre ich stroje. Ono uchladiť roztočený agregát v záprahu bežným sériovým chladičom nie je práve sranda, a ako je známe s pribúdajúcou teplotou výkon klesá, takže to potom každý drží pod krkom ešte viac. Jedným z nešťastníkov, ktorí si domov odvážal nepojazdný stroj, bol napr. Shoei guru Richard Bayer, ktorému sa rozletel motor jeho Ducati na niekoľko kúskov. Tie potom ponúkal ako artefakty. Stále tu ale bolo dosť pretekárov, na ktorých čakali v poradí už tretie preteky tohtoročného Bikers Cupu. Treba podotknúť, že rošty boli tentoraz natrieskané a tí najrýchlejší sa dočkali aj veľmi peknej spoločnosti v podobe štvorice sexi umbrella-girls na štarte každých pretekov.

Michael Trötscher

V prípade dvoch dní 200 minút, iba v pretekársky deň 80 minút, toľko času na trati mal každý v rámci tréningov a kvalifikácie pred samotnými pretekmi, ktoré už tradične odštartovala kategórie SSP. Zo 44 jazdcov kategórie šesťstoviek, ktorí sa vošli do kvalifikačného limitu hlavných pretekov, sa hneď 17 dostalo pod magickú hranicu 2:20. No prví dvaja jazdci – Piotr Kloc a Michael Trötscher – by zavarili aj najsilnejšej kategórii litrov. Po celé preteky sa totiž pohybovali blízko 2:10, čo je neuveriteľný kalup. Od tretieho kola si držal tretiu pozíciu už neohrozene Dan Vokurka, ale až po tom, čo z pretekov odstúpil Jirka Petrla, ktorému zastávkoval stroj. Nuda to ale nebola ani medzi pomalšími jazdcami, pretože nikto nezostal opustený a bojovalo sa až do konca. Kto ale z výsledkovej tabuľky predsa len vyčnieva, je Franta Dřížďal, ktorému sa podarilo zájsť jedno kolo o niekoľko sekúnd rýchlejšie ako tie ostatné a zapísal si tak svoj nový osobák 2: 16,376, čo u starších motocyklov Suzuki GSX-R600 nie je až tak úplne bežné. Frantovi gratulujeme!

Pódium Supersport

Supersport na 7 kôl
1. Piotr Kloc Yamaha R6 best lap: 2: 11,958
2. Michael Trötscher Yamaha R6 best lap: 2: 12,475
3. Dan Vokurka Kawasaki ZX-6R best lap: 2: 16,337
4. Petr Svoboda Honda CBR600RR best lap: 2: 16,493
5. Franta Janda Honda CBR600RR best lap: 2: 17,013

 

 

 

Superbike

O niečo napínavejšie boli preteky litrov, a to už len preto, že sa do prvej zákruty po štarte muselo napchať 53 motoriek, čo je maximálna priepustnosť brnianskej trate. A to v pretekoch chýbalo pár rýchlikov, ktorí celé dva dni len trénovali, ale do ostrých pretekov sa im nechcelo.
Jedným z takých bol aj Vojta Musil, sedlajúci BMW S 1000 RR. Jeho kvalifikačný čas 2: 12,783 bol šiestym najrýchlejším zo všetkých 211 účastníkov. A Vojta je naozajstný mazák. V Brne na trati sa preháňal už v roku 2004, keď sa mu o takýchto časoch na vtedajších strojoch mohlo leda tak zdať, avšak tiež niekoľko dlhých rokov vôbec nejazdil a k motorkám sa vrátil vlastne až predvlani na požičanej GSX-R1000. A chytilo ho to natoľko, že si potom zohnal okruhového Fároša, ktorý mu ale veľmi nesadol, a až litrové BMW dokázalo Vojtěcha katapultovať na naozaj pekné časy.

Tomáš Borovka

Vôbec najrýchlejšie však kvaldu zajazdil Tomáš Borovka so svojou skoro sériovou GSX-R1000. Tu je predsa vidieť, kto to má v ruke. Bez kontroly trakcie, rejsového ABS a ďalších vymožeností to Tom zašiel za 2: 10,616, a tak za odmenu vyfasoval hostesku s najväčšími vnady, čo ocenil slovami: „Aj keby som nevyhral, ​​tak toto stálo za to.“ Lenže Tom to naozaj nevyhral, ​​že by snáď narušená koncentrácia? Skôr lepšia konkurencia, a to ako v motorke, tak aj v jazdcovi.
Rafal Myk sa v pretekoch zrejme poriadne zahryzol a svoje BMW drvil na prvej pozícii od štartu až do cieľa a nevadil mu ani aerodynamický odpor jeho poľskej RZ. Dokonca sa zlepšil oproti kvalde o pár sekúnd. Inak 25 jazdcov to dalo pod 2:20, len niektorým to ale nevyšlo po celú dobu pretekov. Napríklad ako Franta Staněk, ktorý sa vošiel v prvom kole do prvej desiatky, lenže potom ho odstavila kontrolka mazania. Franta radšej zašiel do boxov, poreferovať poruchu s Martinom Janouškom, čo je jeden z našich najlepších mechanikov. Ten ho po kontrole motorky síce poslal späť na trať, ale už z toho bol so stratou 5,5 minúty len 48. flek. Horšie potom dopadol napr. Martin Lukáš, ktorý musel v piatom kole na štadióne s podozrením na uvarenie odstaviť svoju GSX-R1000 úplne.

Pódium Superbike

Superbike na 7 kôl
1. Rafal Myk BMW S 1000 RR best lap: 2:10, 585
2. Tomáš Borovka Suzuki GSX-R1000 best lap: 2: 11,422
3. Gerhard Oberbergef Yamaha R1 best lap: 2: 12,187
4. Juraj Knezovič Honda CBR1000RR best lap: 2: 12,148
5. Miroslav Grochal Kawasaki ZX-10R best lap: 2: 11,601

Petr Matuštík

Ďalšie na rade boli preteky naked, ojedinelá to disciplína, ktorú u nás ponúka len agentúra Racetrack. Práve tu môžu a tiež tu štartujú obyčajné motorky, na ktorých sa jazdí po bežných cestách.
Drvivá väčšina ich je na RZ, niektoré aj s nosičmi kufrov, na bežných cestných pneumatikách a jazdia na nich obyčajní motorkári, takže tomu zodpovedajú aj výsledné časy. Ale o to viac si to práve títo jazdci užijú, pretože nie sú na ceste, ale na uzavretej pretekárskej trati, kde zo svojich strojov môžu dostať legálne a hlavne bezpečne maximum. V každých pretekoch tu ale štartuje aj niekoľko rýdzich pretekárov, ktorí majú svoje nahaté stroje len na tieto účely. Tým najrýchlejším z nich je Petr Horák. So svojou Ducati S4RS je v tejto triede neporaziteľný, o čom svedčia aj jeho časy. Tohtoročné Brno za 2: 18,562, teda o osem sekúnd rýchlejšie ako ďalší jazdec, Petr Matuštík. Treba podotknúť, že ale práve druhý Petr veľmi prekvapil. Svoju KTM 990 SMR viedol po brnianskej trati veľm statočne, a to aj napriek tomu, že štartoval v textilných handrách, a tak si musel dávať pozor, aby si kolenom neštrajchol o zem, čo sa mu zrejme aj podarilo, ale jeho jazda bola rýchla a čistá.

Pódium Naked nad 750

A to tak, že skúsený Vašek Pimper, ktorý dokonca zašiel aj rýchlejší best lap, ho síce v jednom kole dal, ale Petr si to nenechal páčiť a pre to druhé miesto si nakoniec do cieľa došiel. Inak Kawasaki Z1000, Yamahy FZ1 Fazer, Honda VTR1000F Firestorm alebo Bandit, taká bola zostava vyššej nakeďáckej kategórie. Dokonca sa na štarte objavil aj jeden Buell XB12 Pavla Patky, čo je na pretekárskej trati vyslovene rarita, avšak raritou to tiež zostane, pretože s ním Pavol odkrúžil akurát zavádzacie, zahrievacie a prvé kolo pretekov, ako sa vydal späť do boxov.
Rýchlici sa našli ale aj v malých nakedoch, keď Marek Stibor došiel na piatom mieste celkovo a s časom na úrovni tretieho najlepšieho z vyššej kategórie, čo je na dvojvalec SV veľmi pekný výkon. Slušne zajazdil Ján Vorba so Street Triple, teda na motorke, ktorá na stupňoch víťazov zatiaľ ešte nestála, tretím do partie, kto striekal šampanským, bol potom Jirka Balán. Jirka ale so svojim výsledkom v Brne spokojný rozhodne nebol.

Pódium Naked do 750

Združené preteky naked na 5 kôl

Naked bike do 750 ccm
1. Marek Stibor Suzuki SV650 best lap: 2: 25,744
2. Jan Vorba Triumph Street Triple best lap: 2: 28,619
3. Jiří Balán Suzuki SV650 best lap: 2: 30,489
4. Petr Melichar Yamaha R6 Street best lap: 2: 31,497
5. Petr Krupala Suzuki GSR600 best lap: 2: 32,858

Naked bike nad 750 ccm
1. Petr Horák Ducati S4RS best lap: 2: 18,562
2. Petr Matuštík KTM 990 SMR best lap: 2: 26,036
3. Václav Pimper Aprilia Tuono 1000 best lap: 2: 25,557
4. Filip Dokoupil Kawasaki Z1000 best lap: 2: 26,859
5. Petr Kratochvíl Yamaha FZ1 Fazer best lap: 2: 28,474

Preteky ako vždy uzatvárala kategória Open pre nekvalifikovaných, kde je motoriek „všehochuť“ a tiež tú štartovali z dvadsiatich šiestich jazdcov aj tri dievčatá, ktoré sa do cieľa pekne zrovnali na 20. až 22. mieste. Paradoxne najrýchlejšia bola Zuzka Knězová na nahej MV Agusta Brutale 910R, za ňou došla skúsená Lída Wurmová na zberateľskom klenote Ducati 996 a tretie miesto patrilo Eve Staňkovej, ktorá Lídii dýchala na chrbát. A to je pre Evču skvelý výkon, pretože je skôr okruhovým nováčikom, keď si so svojou postaršou R6 dala v Brne ešte len prvé kolienko. A to ani v cieli nebola zďaleka posledná. Nechala za sebou ešte štyroch jazdcov, a to pozor, na motorkách typu BMW S 1000 RR alebo Yamaha R1!

Open na 5 kôl
1. Tomáš Wolf Suzuki GSX-R1000 best lap: 2: 26,604
2. Popa Septimiu Yamaha R6 best lap: 2: 23,530
3. Petr Janda Kawasaki ZX-10R best lap: 2: 26,840
4. Pavel Šnajdr Suzuki GSX-R750 best lap: 2: 29,507
5. Daniel Zimmermann Ducati 996 best lap: 2: 30,908

Na záver dňa si ešte pár borcov strihlo open pit-lane a všetci sa potom odobrali k stupňom víťazov, aby si odniesli poháre a postriekali sa na cestu šampanským, čo bolo po pernom a parnom dni dočasne osviežujúce. Ďalšie preteky sa odjazdia v auguste, a to hneď dvakrát. Hneď v prvom pracovnom týždni dva dni v Moste a posledného augusta sa pozrieme k susedom na Slovensko a ich rýchlu trať Slovakiaring, čo bude pre mnoho jazdcov možno aj prvý raz.