Miško Búlik – na motorke od štyroch rokov

Richard Karnok 2

Prípady, kedy jazdci začali pretekať až v neskoršom veku, sa objavujú vo svete motocyklových pretekov dnes už zriedkavo. Wayne Rainey, trojnásobný majster sveta päťstoviek sedel na motorke v šiestich a deväťnásobný majster sveta Valentino Rossi dokonca už v troch rokoch.

Tak ako vo všetkých športových disciplínach je aj v motocyklovom športe dôležité začať čo najskôr. Mini motorka, či ak chcete minibike, je ideálnym nástrojom, ktorý svojou veľkosťou a výkonom dokáže malé deti pripraviť na pretekanie na veľkých motocykloch. U nás sú rozšírené minimálne, aj to vďaka lacným čínskym kópiám svetových výrobcov, ktoré svojim výkonom a hlavne kvalitou spracovania nedokážu ani zďaleka konkurovať kvalitným strojom, ktoré udávajú trend vo svete. Európskym pretekom malých motoriek kraľujú hlavne Španieli a Taliani, ale pravidelne sa v dobrom svetle ukazujú českí jazdci a to hlavne vďaka špičkovej českej firme Blata, ktorá dokáže vyrobiť konkurencieschopné stroje pre šampionát starého kontinentu.

 

„Strašne to hučí!“
Skaličan Miško Búlik našiel svoj prvý minibike Blata 2,5 pod stromčekom na Vianoce v roku 2009, keď mal len štyri roky. Nebol z neho príliš nadšený a po jeho naštartovaní sa stratil v kuchyni so slovami: „vypnite to, strašne to hučí!“ Motocykel sa odložil bokom a mohol byť koniec. Až preteky, ktoré sa konali koncom júna roku 2010 na motokárovej trati v Skalici, znovu oživili nápad skúsiť ho posadiť na minimotocykel. Týždeň po pretekoch už stál na dráhe, tentoraz v kombinéze, s prilbou a rukavicami odhodlaný vyskúšať čo videl víkend predtým na pretekoch. Ani tento pokus však nevyšiel. Napriek tomu, že už obstojne jazdil na bicykli, kombinácia stability a pridávania plynu mu nesvedčala a po viacerých pádoch sa skončil aj tento pokus fiaskom.

 

Tretí pokus s kolieskami navyše
Až vďaka balančným kolieskam sa dokázal rozbehnúť a zastaviť bez problémov. Odvtedy začali pravidelné jazdy po odľahlých asfaltkách a parkoviskách, čím sa Miškovi podarilo stroj dostať do ruky. Po troch týždňoch mohli ísť kolieska dole a malý jazdec sa prvýkrát rozbehol a zastavil bez cudzej pomoci. Bez pádov začalo jazdenie Miška baviť a po ďalšom mesiaci dokázal na rovinke otočiť plynovou rukoväťou na maximum. Výborným nápadom sa ukázala účasť na prvých pretekoch, ktoré boli zároveň poslednými v sezóne. Konali sa v Kopčanoch v polovici septembra – necelé dva mesiace od jeho prvého kontaktu s motorkou. Hoci bol najmladším aj najpomalším jazdcom na trati, bolo zaujímavé sledovať, že ho rýchlejší jazdci na silných motorkách vôbec psychicky nerozladili. Výborným počinom organizátora bolo odmeniť pohárom aj najmladšieho jazdca. Miško bol z ocenenia nadšený a pridalo mu to chuť a sebadôveru pre ďalšie jazdenie.

 

BOS racing team
„Dedo Jožko“, ako Miško hovorieva, ktorý bol iniciátorom tohto motocyklového nápadu, prišiel koncom roka 2010 znovu s výbornou myšlienkou a pod stromčekom sa tentoraz objavil nový motocykel s označením Blata Elite, čo bol vzduchom chladený motocykel s obsahom 40 ccm, ktorý po výkonovej úprave spĺňal podmienky pre kategóriu Junior A, teda pre deti do deväť rokov. Parkoviská a asfaltové plochy už neboli dostačujúce. Najbližšou tréningovou plochou bola  skalická kartingová trať, ktorá ako jediná na Slovensku poskytuje zázemie minibikerom formou pravidelných sobotných tréningov. Pri hľadaní ďalšej vhodnej tréningovej trate padla voľba na Mekku motoristického športu, brniansky automotodróm, ktorý má vo svojom areáli špičkovú minibkovú trať patriacu k najkrajším a najtechnickejším v celej Európe. Tu absolvoval Miško prvé tréningy pod vedením miestneho trénera Jakuba Cafourka. Odborné vedenie prinášalo ovocie a už v treťom tréningu dokázal jazdiť na novom motocykli zákruty na koleno. Tento úspech, ako aj Miškove zanietenie a enormná snaha sa učiť a zrýchľovať boli impulzom pre založenie občianskeho združenia BOS racing team s hlavným cieľom podpory detí a mládeže v motoristickom športe.

Meradlom je trať v Brne
Prvé preteky v novej sezóne a s novým motocyklom sa konali v polovici apríla 2011 v Českých Budějoviciach. Zimné počasie, úplne neznáma trať, nová motorka a starší a skúsenejší súperi boli faktory, kvôli ktorým prišiel Miško vo svojej kategórii posledný so stratou dvoch okruhov na víťaza. Napriek tomuto výsledku dostal pohár za najmladšieho jazdca, čo v ňom tentoraz prebudilo túžbu získať pohár už aj za umiestnenie. Začiatkom mája sa na trati v Brne konali prvé preteky Brnianskej ligy, ktorú Automotoklub Brno zorganizoval ako vlastný seriál pozostávajúci z piatich podujatí. Miško vyjazdil tretie miesto s najlepším časom okruhu 38,2 sekundy, čím svoj osobný najlepší čas dokázal v pretekoch prekonať o dve sekundy. Od tohto podujatia začal na sebe tvrdo pracovať. Pravidelné tréningy v Brne a na skalickej trati začali niesť svoje výsledky vo forme pódiových umiestnení.
Nasledujúce preteky v Brne, Bytřici pod Hostýnem, či Pardubiciach dokončil na treťom mieste vždy s menšou stratou na víťaza. Tretie miesto obsadil vďaka technickej chybe aj na Slovakia Ringu, keď pretekárku, ktorá mu v prvom podujatí sezóny nadelila dve kolá, dokázal v tréningu poraziť o 0,2 sekundy! V polovici júna v Skalici prvýkrát vybojoval druhé miesto a druhú pozíciu obsadil aj v treťom a štvrtom podujatí Brnianskej ligy. Napriek tomu, že Autoklub ČR zrušil pre sezónu 2011 Český prebor, rozhodol sa AMK Brno zorganizovať vlastné neoficiálne Majstrovstvá Českej republiky zložené z dvoch pretekov na trati v Brne. V oboch Miško obsadil tretie miesto, ktoré nakoniec získal aj v celkovom hodnotení MMČR 2011! V Skalici si koncom septembra už počínal ako skúsený jazdec a dokázal vybojovať druhé miesto s minimálnou stratou na víťaza. Poslednými pretekmi sezóny bolo piate podujatie Brnianskej ligy, ktoré malo určiť aj výsledné poradie seriálu. V oboch pretekoch Miško vyjazdil tretie miesta, čo mu v celkovom poradí vynieslo fantastické druhé miesto. Vtedy dokázal zajazdiť aj svoje najrýchlejšie kolo na tejto trati v hodnote 31,9 sekundy, čo bolo oproti prvému podujatiu o viac ako šesť sekúnd, pričom za rekordom trate v najmladšej kategórii zaostal o necelé dve sekundy.

Zimná príprava v motokárovej hale v Holíči

Medzinárodné majstrovstvá Slovenska 2012
Prekvapujúce výsledky, ktoré Miško dosiahol vo svojej prvej sezóne sa stali vzpruhou pre celý BOS racing team. Počas zimnej prestávky mladučký pretekár trénuje v novovybudovanej motokárovej hale v Holíči. Pre sezónu má pripravený nový motocykel Blata Ultima, ktorý svojimi parametrami a vlastnosťami spĺňa kritériá pre účasť na Majstrovstvách Európy. Miško ich však nespĺňa svojim vekom, pretože kategória Junior A má spodnú vekovú hranicu sedem rokov. Čakajú ho teda Medzinárodné majstrovstvá Slovenska Mini Moto, o ktorých sme už na našej stránke písali.

 

Profil pretekára
Meno: Miško Búlik #15
Narodený: 20. októbra 2005
Bydlisko: Skalica
Povolanie: predškolská trieda materskej školy
Výška: 123 cm
Hmotnosť: 23 kg
Hobby: bicykel, lyže, kreslenie
Obľúbené jedlo: pizza
Obľúbený nápoj: kofola

2 komentárov k článku “Miško Búlik – na motorke od štyroch rokov

  1. Miško, tak to má vypadat. Zanícený sportovec a dobrý trenér a za pár roků šampion.
    Ať ti to jezdí !

  2. super krása a nádhera, Miškovi prajem len šťastný úsmev a Búlikovci…nech sa darí. držím palce.

Napísať odpoveď pre rudoeifel Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *