Marián Troliga slávi šesťdesiatku

Richard Karnok

Jedna z veľkých postáv česko-slovenskej histórie cestných motocyklových pretekov, Marián Troliga, sa dnes dožíva 60 rokov.

Cieľavedomý Prešovčan začínal s okruhmi v roku 1974 pri pretekoch v Hlohovci na Jawe po Františkovi Kročkovi. Od začiatku kráčal tvrdo za svojím cieľom s nesmiernou snahou víťaziť. Jeho trošku netypická pretekárska postava – ako sa vraví chlap jak hora – ho predurčila na silnejšie kategórie od 250 ccm „vyššie“.

Neskôr začal pretekať s Yamahami o triedu vyššie, kde sa už v roku 1978 dostal medzi slovenskú špičku a mal namierené do celoštátnych majstrovstiev. Ako sám vraví, nikto mu nič nedaroval, nič mu samé nespadlo do náručia, všetky úspechy si vydrel či už precíznou prípravou motocyklov spolu s mechanikom Jánom Kubom a veľkú pozornosť venoval aj kondičnej príprave v mimosezónnom období či už v telocvični alebo s terénnym motocyklom.

Prvý slovenský titul získal v roku 1981 s Yamahou 350 ccm. V nasledujúcich rokoch patril už definitívne k našej domácej špičke, o čom svedčí celkovo 9 titulov Majstra SR do roku 1991, z toho v 250 ccm – 5x, 350 – 2x a 500 ccm – 2x a 25 zlatých vencov. Samozrejme to neboli jediné úspechy a výsledky, stal sa stabilným kádrom reprezentácie pri medzinárodných podujatiach a v roku 1986 dosiahol k celoštátnemu titulu v triede do 500 ccm s motocyklom Suzuki. Rok nato úspešne obhajoval, pridal titul vicemajstra v triede 250 ccm, ďalší v roku 1990 a 91, tretie miesto v roku 1988 (250 ccm).

K celkovému počtu 15-tich vyhratých pretekov Majstrovstiev ČSSR mohol pribudnúť aj rad ďalších, ale buď ho zradila staršia Suzuki, alebo sa nevyhol pádom… lenže tak to už s týmto športom chodí. Posledné záznamy z majstrovstiev má v roku 1994 v triede Superbike. K radu medzinárodných štartov spomeniem jeho 4 pokusy o kvalifikáciu na GP v Brne v rokoch 1987 – 89 v triede do 500 ccm a v poslednom spomínanom aj s 250-kou Yamahou.

Po skončení „prvej etapy“ sa vrhol na podnikanie, pri ktorom zúročil roky tvrdej práce na sebe a výsledky sa dostavili. Jedna z jeho spoločností, TROLIGA BUS patrí v súčasnosti medzi popredných výrobcov autobusov v Slovenskej republike. Od športu ale neodišiel natrvalo. Najprv sa nečakane objavil na štarte pretekov oldtimerov v Kyjove na zapožičanej Benelli Tornado. To bol možno správny moment k rozhodnutiu na návrat. Po sporadických štartoch napríklad v Českej voľnej sa Marian vrátil najprv na štart nemajstrovských pretekov v Trenčíne a v nasledujúcich rokoch dokonca opäť figuroval v tabuľkách Majstrovstiev SR vďaka niekoľkým účastiam na majstrovských pretekoch.  V tomto období sa úspešne predstavil aj v slovenskom šampionáte kategórie Supermoto a to nielen ako pretekár, ale aj organizátor.

Bol jazdec – bojovník, preto obľuboval technické a rýchle okruhy, autodrómy no a akých súperov rád spomína? Všetkých, ktorí robia šport naplno a on s nimi musel bojovať o stupne víťazov. Nejako neuznával lamentovanie okolo situácie a možností, tie si mal každý tvoriť sám. Podporoval pretekárov z východu Slovenska, dokonca netajil ambície pomôcť vytvoriť podmienky nastupujúcim generáciám.

Redakcia portálu Moto-cup.sk praje Mariánovi všetko najlepšie do ďalších rokov života!