Maco Kuzma oslavuje štyridsiatku

Richard Karnok

Pred mesiacom sa do piatej dekády rokov prehupol Martin Čermák, dnes to „doľahlo“ aj na jeho kamaráta z detstva Maca Kuzmu. Rovnako ako v Čermovom prípade sa jedná o človeka, ktorý 16 rokov platí za mimoriadnu osobnosť slovenského motocyklového športu. O to väčšiu, že svojou ambicióznosťou a povahou neuspokojiť sa z dosiahnutým, to dotiahol až do samotnej špičky MS vytrvalcov, keď ako majiteľ súkromného tímu dokáže technicky pripraviť tímové motocykle Yamaha na takej úrovni, že dokážu šliapať na päty aj svetovým šampiónom na továrenských strojoch.

Bratislavčan Martin Kuzma sa v detstve zúčastňoval cyklotrialových súťaží, neskôr, spolu s kamarátom a rovesníkom Martinom Čermákom presedlali na motocyklový trial. Potom Maca zlákali veľké motocykle a na štart svojich prvých cestných pretekov sa po prvýkrát postavil v Majstrovstvách Slovenska v roku 1997 v triede 600+. O rok neskôr skončil na 5. mieste a v roku 1999 sa už v štartových listinách objavil pri jeho mene názov tímu Maco Moto Racing. Tí, ktorí sledujú dianie v motocyklovom športe iste vedia, že názov tímu je odvodený práve z prezývky samotného Kuzmu, ktorého každý oslovuje – Maco.

Takmer celá kariéra Martina Kuzmu je spojená s motocyklami Yamaha R1
Takmer celá kariéra Martina Kuzmu je spojená s motocyklami Yamaha R1

V prvých sezónach štartoval Maco Racing Team v Majstrovstvách Slovenskej republiky a v Alpe Adria Cupe a popri Kuzmovi jazdil v tíme aj jeho kolega a kamarát z detstva Martin Čermák, ktorý získal v roku 2000 titul slovenského šampióna. Títo dvaja pretekári patrili v nasledujúcich rokoch nielen k slovenskej špičke, ale objavovali sa aj v popredí spomenutého alpsko-jadranského pohára. Maco si z tohto obdobia okrem úspechov odniesol aj následky ťažkého tréningového pádu vo Schwantzovej zákrute v Brne, po ktorom jeho rameno nejavilo práve túžbu riadiť pretekársky motocykel… Nebol by to však Maco, keby sa už pri najbližšej príležitosti opäť neposadil na svoju Yamahu. Na Slovensku bola však situácia okolo cestného športu čoraz finančne náročnejšia, mnohí pretekári ukončili kariéru a Kuzma, vždy túžiaci po vyšších métach, si na konci roka 2002 splnil svoj sen a po prvýkrát štartoval v pretekoch vytrvalostných majstrovstiev sveta v talianskej Vallelunge s Milošom Balážom a Jozefom Bučekom.

2003 - úvodná sezóna v MS Endurance
2003 – úvodná sezóna v MS Endurance

Už v roku 2003 bol slovenský Maco Moto Racing Team súčasťou skupiny tímov bojujúcich o body do svetového šampionátu. Tím, ktorý nemal žiadne skúsenosti s týmto typom pretekov, začal postupne budovať svoj kredit v spoločnosti, kde jazdia aj továrenské tímy a pretekári, ktorých mená motocykloví fanúšikovia poznajú aj zo seriálov Grand Prix a World Superbike. Prvý bodový zásah zaznamenal Kuzma hneď v druhom roku pôsobenia na MS Endurance, keď v čínskom Zhuhai vybojoval so svojím tímom 14. priečku. Pribudli ďalšie body, netrvalo dlho a z času na čas sa podarilo aj umiestnenie v top ten.

Rok 2006 bol poslednou Macovou aktívnou sezónou v úlohe pretekára
Rok 2006 bol poslednou Macovou aktívnou sezónou v úlohe pretekára

Okrem zdokonaľovania technického zabezpečenia tímu, hľadal Kuzma aj pretekárov, ktorí však v našich končinách takisto nemali skúsenosti s pretekmi typu Endurance. Najprv v tíme jazdili slovenskí pretekári Libor a Jozef Bučekovci, neskôr českí jazdci Jiří Dražďák, Marek Svoboda a Miloš Čihák, Slovák Jaroslav Černý, Talian Renzo Mazzoli, Brit Damon Rowley, Belgičan Leroy Verboven a už vtedy si Maco Moto Racing Team začal budovať svoje meno vo svetovej spoločnosti. Aj súperi si začali všímať progres tých pôvodne „outsiderov“ zo Slovenska, a pri pohľade na v amatérskychch podmienkach vynikajúco pripravenú techniku, s ktorou náš tím disponoval, v spojení s nadšením a elánom, ktorým Slováci vedeli „nakaziť“ aj svojich súperov, začali prejavovať záujem o náš tím aj zahraniční pretekári. Z tých najznámejších, ktorí vtedy „u Maca“ štartovali, môžeme spomenúť Rakúšana Thomasa Hinterreitera, Francúza Patricka Piota, Švéda Sami Pennu a ďalších.

Historický okamih - slovenský tím na pódiu v MS cestných motocyklov. Na pódiu okrem jazdcov aj manažérka tímu Denisa Grešková
Historický okamih – slovenský tím na pódiu v MS cestných motocyklov. Na pódiu okrem jazdcov aj manažérka tímu Denisa Grešková

Doslova revolúciu však priniesol rok 2008, kedy sa v tíme Maco Moto Racing objavili dvaja svetoví šampióni, Warwick Nowland (Majster sveta 2000 a 2002) a Jason Pridmore (2003)! V tomto čase už samotný Kuzma čoraz menej sadal na pretekársky motocykel, bolo treba sa naplno venovať vedeniu tímu, ale aj pri príležitostných jazdeniach vedel vždy predviesť čo všetko v ňom stále je. Tím začal navyše spolupracovať aj s fabrikou Yamaha a pneumatikárskou spoločnosťou Dunlop. Výborné výsledky tím dosiahol v japonskej Suzuke, kde skončil medzi permanentnými tímami na 5. mieste a v nemeckom Oscherslebene i španielskom Albacete, kde vybojoval šieste miesto! V záverečnom podujatí dosiahol slovenský tím fantastický výsledok, keď v jazdeckom zložení Jason Pridmore, Jakub Smrž a Thomas Hinterreiter obsadil tretie miesto a vybojoval tak svoje prvé pódium v Majstrovstvách sveta!
Aj v nasledujúcich rokoch tím Martina Kuzmu dokazuje svoje kvality a aj napriek mnohokrát obrovskej smole dokáže končiť v top ten hodnotenia MS.

Maco medzitým rozšíril pole pôsobnosti v tomto športe, dnes je jeho meno spojené napríklad aj s pneumatikárskym gigantom Dunlop, ale darí sa mu aj v rodinnom živote. Už desať rokov je manažérkou tímu Denisa Grešková, ktorá sa neskôr stala Kuzmovou manželkou a dnes sa spolu radujú s ročného syna Marka.

Malému Markovi sa od otca očividne dostáva patričná výchova
Malému Markovi sa od otca očividne dostáva patričná výchova