Listy, spomienky a projekt Ilmor X3

Marián Zeman

Máme tu druhé kolo pandémie, všelijakých zákazov, opatrení, nariadení, a tak možno aj vám padne vhod niekoľko mojich spomienok s motocyklovou tematikou a možno aj pomôže aspoň na chvíľku sa odreagovať od stresujúcich udalosti týchto dni.

Hovorí sa, že motocyklový šport je koníčkom na cely život. Je to vlastne diagnóza. Pár takýchto správne „postihnutých“ priateľov mám a niečo na tom je. Už od svojich 4 rokov, kedy ma rodičia po prvý raz vzali na motocyklové preteky na neďalekom piešťanskom letisku mi doslova učarovala vôňa spáleného ricínového oleja a atmosféra pretekov, zvlášť ich hlavní hrdinovia odetí do pestrofarebných kožených kombinéz pripravení na boj so súpermi a časom. Už ako chlapec, žiak základnej školy som začal písať listy týmto novodobým rytierom na dvoch kolesách so žiadosťou o fotografiu či autogram.

Pokiaľ rodičia kupovali svojim deťom v iných domácnostiach hračky, u nás to bolo trošku inak. Mama kúpila aršík 50 halierových či korunových poštových známok a mala pokoj. Dnes nepredstaviteľná vec, ale napríklad v prílohe časopisa Motoristická současnost pred sezónou 1988 vyšiel na prianie čitateľov uverejnený kompletný zoznam účastníkov Majstrovstiev republiky aj s ich adresami. Niektorí zahraniční pretekári uvádzali na zadnej strane svojich autogram kariet svoju ci tímovú adresu. Jednoducho iná doba….

Illien, McCoy a Suter

Dnes dominujú nove technológie, nové a rýchlejšie spôsoby komunikácie, internet ci sociálne siete atď. Pošta sa využíva už iba na nevyhnutné účely. Podobne, ako je to s čítaním kníh a časopisov, ktoré prevalcoval internet. Ale malo to niečo do seba. Pošta tvorí odhadom možno jednu tretinu mojej zbierky a po rokoch, zvlášť v tomto čase, človek rád brázdi v týchto spomienkach.

A jednou z týchto spomienok, aj keď nie až takých „bradatých“, je projekt Ilmor X3, list od tímového manazera Ilmor GP tímu v kráľovskej triede MotoGP pre sezónu 2007, Mike Janesa a krásne fotografie tohto prototypu, ktoré mi Mike poskytol. Vo fotogalérii tak môžete uvidieť skoro kompletné, aj keď krátke pôsobenie tímu v tej najvyššej motocyklovej súťaži, ale aj z testovania v Estorile, Valencii, Jereze, Katare a Sepangu v rokoch 2006 a 2007 či historického festivalu Goodwood Festival of Speed na vidieku vo Veľkej Británii.

Garry McCoy

Ilmor X3, motocykel s objemom motora 800 cm³, je dielom dvoch Švajčiarov. Spoluzakladateľa britskej spoločnosti Ilmor Engineering Mario Illiena, vývojového inžiniera motorov, ktorý má skúsenosti zo sveta F-1 či Indy Car a bývalého jazdca Grand Prix Eskila Sutera, ktorý vlastní spoločnosť Suter Racing Technology. Pre vývoj prototypu si vybrali v roku 2006 Garry McCoya, austrálskeho pilota s nezameniteľným štýlom jazdenia.

Po počiatočných testoch získava Ilmor voľnú kartu na posledné dva podniky končiacej sa sezóny MotoGP 2006 a víťaz 5tich GP (2x 125 cm³, 3x 500 cm³), ale aj pretekov WSBK, pri svojej premiére v sedle tohto stroja 15. 10. 2006 v portugalskom Estorile získava v nedeľných pretekoch za 15. miesto prvý bod pre svojho nového zamestnávateľa.

Dalo by sa povedať úspešná premiéra, aj keď Garry prechádza cieľom na poslednom mieste so stratou 4 kôl na predposledného Jose Luis Cardosa. O dva týždne neskôr sa situácia opakuje v španielskej Valencii. Garry získava ďalší bod pre novu značku v stratovom poli, alarmujúca strata 7 kôl na 14teho Jamesa Ellisona však neveští nič dobré. Ilmor X3 obsadzuje v konečnom hodnotení konštruktérov MotoGP 2006 celkové 7. miesto so ziskom 2 bodov a „The Slide King“, ako Garryho prezývajú, obsadzuje posledné 22. miesto v celkovom hodnotení jazdcov.

Jeremy McWilliams

Pri úvodnom podniku novej sezóny 2007 v katarskom Losaile sa pri spoločnom fotení všetkých účastníkov kategórie MotoGP vo farbách Ilmor GP tímu predstavuje dvojica Jeremy McWilliams a Andrew Pitt, čo je asi najväčším rozčarovaním pre Garryho, ktorý mal ambície pokračovať v rozbehnutom vlaku aj v tejto sezóne. Dlho sa však nezviezli. V kvalifikácii obsadzujú posledné dve miesta s priepastným rozdielom cez 4,5 sekundy na víťazný čas Valentina Rossiho. Jeremy McWilliams napokon v pretekoch neštartuje a ani druhý motocykel Ilmor GP tímu, Andrew Pitt, šachovnicovú vlajku neuvidí.

„Chýba nám výkon“, lakonicky komentuje situáciu šéf tímu a o pár dni neskôr oznámi, že si berú prestávku… Sen úspešného inžiniera z krajiny helvétskeho kríža sa rozplynul ako posledný kúsok lahodnej švajčiarskej čokolády na jazyku…

Text: Marián Zeman
Foto: autor a jeho archív

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *