Jediné preteky naháčov a streetov v ČR aj v roku 2015

Richard Karnok

Naked, to je veľmi obľúbená a rozšírená kategória motoriek, ktoré ale na uzavretých pretekárskych tratiach len tak neuvidíte. Teda v prípade, že nenavštívite okruhové dni s českou agentúrou Racetrack.cz. Tá v minulom roku po niekoľkoročnom a veľmi úspešnom pretekárskom seriáli Nakedov prispôsobila pre veľký záujem jazdcov existujúcu kategóriu na dve samostatné, férovo rozdelené podľa objemu a výkonu a to na slabšie Naked do 750ccm a silnejšie Naked cez 750ccm. A chytilo sa to, pretože jedine tu si to môžete rozdať so seberovnými, a máte tak reálnu šancu na víťazstvo.

V sezóne 2014 sa na tratiach v Brne a Moste odjazdilo celkom päť pretekov a nemyslite si, že to bola nejaká nuda. Dvojvalce, trojvalce, štvorvalce, napospol štandardné stroje na značkách typu Suzuki GSR600, SV650, Kawasaki Z750 či KTM Super Duke, alebo potom očesané R1, GSX-R1000, ktoré bežne stretávate na ceste, sa vedia na okruhu pekne rozparádiť, a niektorí jazdci dávajú rýchlejšie kolá, než plno borcov na kapotovaných „závoďákoch“.

Rozhodne zaujímavé ale bolo sledovať, ako sa v priebehu sezóny zdvíhala účasť. Pri májovom Brne bol rošt naháčov doplnený ešte jazdcami z kategórie Open, čím sa ho podarilo dostať na 52 miest, júnový Most už bol nasypaný nakedmi až po strechu a tí si to mohli rozdať len medzi sebou rovnako ako v nasledujúcom Brne a práve tu to bol naozaj „mazec“. Inštruktor brnianskej Motoškoly Karel Táborský tú na sériovom BMW S 1000 R zajazdil preteky štýlom štart cieľ s najlepším časom 2: 15,5 na kolo! Oproti tomu najlepší zástupcovia Naked do 750ccm to dávali okolo 2:30 a najhorší čas lízal hranicu troch minút.

Drobným spestrením minuloročnej sezóny bol júlový Most, kedy sa nakeďáckých pretekov zúčastnili navyše samostatne štartujúce a tiež samostatne hodnotené dievčatá. Posledný Most bol potom najväčším thrillerom, pretože do pretekov štartovalo 42 Nakedbikov a vzhľadom k tomu, že už mali všetci niečo najazdené, jazdilo sa naozaj svižne. Najrýchlejší z kategórie Naked cez 750ccm dával v Moste jedno kolo za 1:48 niečo (Dominik Jůda na KTM Super Duke), v Naked do 750ccm sa potom Jiří Novák s Twinom Suzuki SV650 dostal na čas 1:56 nízkych. Naopak najpomalší jazdci si s pokojom vychutnávali kolá za viac ako dve minúty (2:15 v N <750, 2:21 v N >750).

Najúspešnejším zástupcom slabšej kategórie do 750ccm bol vlani Jarda Shrbený na úplne sériovej Suzuki GSR600 (naj časy Most: 1:57,7 a Brno: 2:29,7). Jarda nevynechal jediné preteky a úplne s prehľadom to naložil mnohým jazdcom na ďaleko ukrutnejších strojoch typu litrového Tuona alebo KTM 1290 Super Duke R.

Hneď v závese za ním skončila celkovo na druhom mieste s vynechaním jediných pretekov Péťa Hlavsová na svojej Suzuki SV650S, čo je dôkaz, že nemusíte mať ktovieaký stroj a vlastne ani gule, aby ste mohli brať vence. Petra jazdí na motorke už osem rokov, na okruhoch príležitostne nejakých päť. „Druhé miesto v malých naháčoch skoro medzi samými chlapmi, čo viac si priať. Technika jednoducho na viac nemala. Je asi na čase skúsiť aj inú kategóriu, už nechcem toho môjho Cipísa veľmi trápiť, ale pár pretekov by ešte zvládnuť mohol.“ Najlepší a zároveň najhorší zážitok vraj bolo posledné jazdenie v Moste. „Pokojný večer pred pretekárskym dňom s kamarátmi a jednou fľašou vína sa zvrhol v celkom slušný žúr. A ďalej? Pomoc! Ráno som sa ocitla na planéte opíc …,“ hovorí s úsmevom. A aký je jej názor na Racetrack? „S touto agentúrou jazdím rada. Vždy sa zíde partia super ľudí a tiež sa mi páčia nejaké tie výhody. Lacnejšie jazdenie pre dievčatá a tiež je to jediná agentúra, ktorá usporadúva preteky naháčov.“

Tretím v poradí bol potom Petr Vajner ml. v sedle Twinu Kawasaki ER-6n, ktorému tiež chýbali body z jedného zápolenia, ale stále mu to stačilo na veľmi pekné umiestnenie.

Oveľa napínavejšie to bolo celú sezónu medzi najrýchlejšími jazdcami kategórie cez 750ccm. Títo chalani majú poriadne stroje a tiež na nich vedia jazdiť, keď sa dokážu aj bez kapôt dostať pod magickú hranicu 2:20 v Brne a 1:50 v Moste. Najúspešnejším z nich bol v minulom roku Petr Horák na Ducati S4RS (naj časy Most: 1:50,8 a Brno: 2:18,6). Nemal to ale vôbec jednoduché, pretože musel v každých pretekoch zvádzať kruté súboje s Dominikom Jůdom a jeho KTM Super Duke. Petr dokonca ani raz nevyhral, najlepšie bol trikrát druhý, zatiaľ čo Dominik bral trikrát prvé miesto, avšak vo finále to bol jediný bod, ktorý rozhodol o konečnom poradí.

Treba podotknúť, že práve títo dvaja by sa so svojimi časy nestratili ani v najsilnejšej kategórii Superbike. A čo na to Dominik, ktorý jazdí na motorkách od šiestich rokov, dlhé roky strávil v sedle štvorkolky a od štrnástich sa k motorkám zasa vrátil? „Na okruhoch jazdím od roku 2013 a moja druhá sezóna nebola vôbec zlá, vzhľadom k tomu, aké našliapané stroje som dokázal poraziť. Motorka šliapala výborne, je to suprový stroj, problémy sa neriešili a len sa jazdilo. Rozhodne najviac bolo, keď som vyhral nad Tuonom V4 a zároveň tá adrenalínovka, kedy som v poslednej zákrute pretekov dohnal a predbehol prvých dvoch jazdcov. S Racetrackom ako agentúrou a jej ponukou som naozaj spokojný. Za slušné peniaze si človek veľa zajazdí a hlavne perfektne zapreteká medzi seberovnými, a keď mu to ide, môže si užiť aj parádne ceny.“

V Naked cez 750ccm to ale vrelo aj na ďalších pozíciách. Ako tretí skončil Jan Pabouček na postaršom Tuone, ktorý sa za celý rok dostal tesne na pódium iba dvakrát, avšak na rozdiel od rýchlejšieho a úspešnejšieho Martina Odehnala na modernom Tuone V4 nevynechal jediné preteky a opäť o všetkom rozhodol jediný bod.

Hoci sa bavíme o pretekoch, nejde tu len o tých najrýchlejších, hoci prvých päť finalistov v každej z dvoch kategórií sa mohlo tešiť na parádne ceny v podobe integrálky Shoei, sady pneumatík Bridgestone, poukazu na nákup oblečenia MBW, sady pretekárskych stojanov či rukavíc RST, ale predovšetkým o to, že si každý z vás aj na celkom obyčajnej motorke môže dopriať úplne neobyčajné zážitky. A ak po niečom takom túžite, je tu agentúra Racetrack a plnohodnotná pretekárska kategória Naked. Aj na tento rok je pripravených niekoľko pretekov na českých tratiach a po novom aj na Slovensku, k tomu perfektný servis a takisto aj veľa skvelých a zaujímavých cien. Na prvý termín Bridgestone Bikers Cupu 2015 a teda aj na prvé preteky Naked sa môžete tešiť do Brna v termíne 14.5.

Racetrack.cz