História automotodrómov na Slovensku

Richard Karnok

Názov článku je pochopiteľne zvláštny, keďže sme u nás do roku 2009 nikdy žiadny automotodrom nemali, ale projektov a sľubov sme v uplynulých desaťročiach zaznamenali niekoľko.

ŽILINA V TRIDSIATYCH ROKOCH
Celkom prvý špeciálny okruh na Slovensku mal vzniknúť už v tridsiatych rokoch minulého storočia v Žiline, aj keď nešlo celkom o špeciálnu trať, keďže okruh mal viesť väčšinou ulicami mesta. V tom období sa však celkovo o automotodrómoch hovoriť nedalo a Brno, Nürburgring a ďalšie mnohé okruhy boli na vtedajšiu dobu vlastne „špeciálne“. V septembri 1932 prišiel Autoklub Žilina s myšlienkou vytvoriť v Žiline pretekársku automobilovú dráhu. Iste sa pritom inšpiroval dodnes známym Masarykovým okruhom v Brne. Naša trať mala mať názov „Štefánikov okruh“. Myšlienka spočiatku našla porozumenie u predstaviteľov Mesta Žiliny. Autoklub hľadal podporu u štátnych orgánov aj v okolitých obciach, ktoré sa mali spolupodieľať na jej financovaní. Cesty sa mali upraviť štetovaním so štrkovým povrchom, v oblúkoch protišmykovým betónovaním. Popri 8 m širokej ceste mali byť vybudované po oboch stranách 1 m široké chodníky („bankety“). Na povrchu sa uskutočňovala stredná alebo ťažká povrchová úprava, v závislosti od dôležitosti cesty. V úseku mestského lesa mala mať dráha horský terénny charakter. Vybudovanie dráhy by iste bolo pre mesto veľmi prínosnou investíciou, ktorá by zvýšila jeho atraktivitu a návštevnosť. Pre finančnú náročnosť dňa 26. januára 1934 mestská rada odložila vec na neurčito.

Priestor štartu a cieľa mal byť v centre Žiliny

ÉRA „LETISKODROMOV“
Po vojne začala éra mestských či prímestských okruhov a s príchodom pretekov na letiskové trate sa začali aspoň čiastočne napĺňať túžby po väčšej bezpečnosti. Zatiaľ čo u susedov v Čechách sa ešte za socializmu dočkali automotodrómov v Moste a v Brne, situácia u nás nebola ružová a s rozpadom Československa sme prišli aj o tie dva na českej strane. Stali sme sa teda akousi „veľmocou“ letiskových okruhov, keď diváci mohli sledovať preteky motocyklov v Piešťanoch, Dolnom Hričove, Trenčíne, Boľkovciach, Sliači… Z nich najslávnejším letiskom bolo to piešťanské s takmer 30-ročnou históriou Ceny Slovenska, ktorú poznali aj poprední pretekári Majstrovstiev sveta, či dokonca majstri sveta.

BRATISLAVA SA MALA DOČKAŤ VĎAKA FRANTIŠKOVI SRNOVI
Prvá informácia o stavbe špeciálneho pretekárskeho okruhu sa na Slovensku objavila ešte začiatkom sedemdesiatych rokov, kedy sa o niečo podobné snažil František Srna. S jeho tragickým odchodom na pretekoch v Bratislave v roku 1973 však predčasne skončil aj samotný projekt špeciálneho okruhu.

DRUHÝ BRATISLAVSKÝ POKUS – VAJNORY
V osemdesiatych rokoch sa dokonca v časopise STOP objavil plánik špeciálneho okruhu. Projekt bol situovaný pri Vajnoroch pri Bratislave, ale viac sa už okolo toho nespomenulo.

Projekt vajnorskej trate v 80-tych rokoch

PIEŠŤANY – PRVÁ („NOVODOBÁ“) VERZIA
O celkom prvom špeciálnom okruhu v Piešťanoch snívali už v sedemdesiatych rokoch, boli dokonca pripravené plány, no o prvom tamojšom okruhu sa začalo na verejnosti vážne hovoriť až v polovici deväťdesiatych rokov. Projekt podporoval a do úspešného konca chcel dotiahnuť náš popredný automobilový pretekár Jozef Studenič. Prvý vypracovaný projekt mal však príliš veľa nedostatkov, trať mala využívať úsek štátnej cesty z Hornej Stredy do Piešťan (po tej sa jazdilo aj na začiatku histórie Ceny Slovenska), a tak nečudo, že projekt bol Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA) doslova zmietnutý zo stola.

Prvý projekt piešťanského okruhu – na prvý pohľad je zrejmé, že s touto traťou sa diera do sveta urobiť nedala…

PIEŠŤANY – DRUHÁ VERZIA
Nasledovalo niekoľko ďalších projektov, jeden z nich bol mimoriadne vydarený, trať mala byť situovaná do tej istej lokality a hoci sa už jednalo o skutočne kvalitnú prácu, k realizácii Národného automotodrómu Slovenskej republiky nakoniec neprišlo, aj keď Studeničove styky s vtedajšou vládnou garnitúrou boli na nadštandardnej úrovni. Definitívne o tom asi rozhodli voľby v roku 1998, ktoré znamenali koniec éry Vladimíra Mečiara. Nakoniec tak spomenutý projekt zostal viac menej jedným z pamätníkov neustálej predvolebnej kampane vtedy vládnucej strany. Naplnenia sa v tých časoch nedočkala ani túžba postaviť okruh pri Trenčíne.

Tento piešťanský projekt bol už celkom o niečom inom a v tom čase som chodil na vlastné oči obdivovať jeho vystavenú maketu

ŽILINA A TÚŽBA JÁNA SLOTU
Po tom, ako sa v roku 1997 začali konať preteky Ceny Slovenskej republiky na letisku v Dolnom Hričove, stal sa ich veľkým sympatizantom a podporovateľom žilinský primátor Ján Slota, ktorý sa tým pádom zblížil aj s organizátorom podujatí Petrom Balážom. Podpora motocyklovému športu sa Slotovi upierať nedá a jeho túžby siahali až k automotodrómu pri Žiline, ktorého projekt rovnako uzrel svetlo sveta. A hoci predstavenie 4,1 kilometrového okruhu bolo načasované pred voľbami v roku 2006 a strana Jána Slotu sa dokonca stala koaličnou vo vláde, nevedno či ako šéf menšinovej strany nemohol pravdepodobne túto víziu aj uskutočniť, alebo bol hlavný problém s vykúpením pozemkov, aj keď veľká časť okruhu mala byť na skládke teplárne. Ani historicky druhý žilinský okruh sa teda nakoniec realizácie nedočkal…

Projekt okruhu v Žiline. Pre zväčšenie kliknite na obrázok

TRNAVSKÁ AMBÍCIA
Začiatkom roka 2008 sa v médiách začali objavovať správy o projekte automotodrómu v Trnave, konkrétne v lokalite Medziháj. Zámerom bolo vybudovať nadregionálne centrum športu, oddychu a zábavy, ktorého nosnou časťou mal byť auto-moto areál s pretekárskym okruhom so všetkým technickým, bezpečnostným, školiacim a ubytovacím zázemím. Pravdepodobne aj prílišná medializácia a z toho vyrastajúce ťažkosti, odpor občanov a pod. však nakoniec boli príčinami neuskutočnenia tohto projektu.

Trnavčania mali s týmto okruhom veľké plány

DOČKALI SME SA – SLOVAKIA RING!
Približne v rovnakom čase však medzi motorkármi začali kolovať prvé informácie o tom, že sa niečo chystá pri Dunajskej Strede. Bez zbytočnej medializácie, ktorá býva v takomto prípade skôr kontraproduktívna, a bez prihrievania si polievky politických predstaviteľov sa začal napĺňať sen nielen množstva automobilových či motocyklových jazdcov, ale aj fanúšikov, ktorí začali dúfať, že tentoraz zrejme nepôjde o nejaký predvolebný sľub a ani o plané reči. A dnes tu máme Slovakia Ring, okruh, na ktorý môžeme byť právom hrdí!

Naplnenie sna nás všetkých – Slovakia Ring pri Orechovej Potôni

Text: Richard Karnok
Foto: archív autora