František Kročka oslavuje osemdesiatku

Richard Karnok 1

Dnes sa dožíva osemdesiatych rokov František Kročka (narodený 14. augusta 1932). Za obdobie 22 rokov aktívnej pretekárskej kariéry určite patrí medzi medzi legendy motocyklových okruhov a to nielen na Slovensku.

Narodil sa v Svätom Jure, je otec dvoch dcér Eleonóry a Ľubice a syna Mariána, vyštudoval gymnázium a elektrotechnickú priemyslovku. Zamestnaný bol najprv ako opravár motocyklov, majster mechanickej a zváračskej dielne a päť rokov ako vedúci výroby prototypov v BAZ. Posledné roky bol zamestnancom Benzinolu a od roku 1992 je na dôchodku.

Prvýkrát štartoval v roku 1952 na pretekoch v Trnave, kde pri svojej premiére spôsobil už po tréningoch rozruch najrýchlejším časom. Na túto situáciu spomínal pán Kročka pri rozhovore s úsmevom, že sa ani nevedel dostať k motocyklu…V pretekoch viedol až do posledného kola, šetril motorku, vypol banánik zapaľovania na ochladenie valca no a drôtik sa odtrhol, po oprave „zubami“ došiel do cieľa, ale nie ako víťaz. Na prvenstvo ale nečakal dlho, už nasledujúce preteky na horskom okruhu v Bratislave mu priniesli prvý vavrín v triede 350 ccm.

Triedu 350 ccm jazdil úspešne až do roku 1956, kedy dostal I. výkonnostnú triedu. Motocykel predal Jánovi Horváthovi, ktorý s ním naďalej úspešne pretekal. Kročka prešiel do triedy 175 ccm na upravenej a prevrtanej 150-ke, bolo to v čase ZVS v Nitre, kde mu umožnili venovať sa pretekom. Na prvých pretekoch Majstrovstiev ČSR v Uherskom Hradišti skončil druhý za továrenským jazdcom Bartošom. A to v tréningu prepálil piest, ktorý zavarili a nedeľu šiel na štart…

V nasledujúcom období dosiahol rad víťazstiev a titulov, celkovo absolvoval vyše 200 pretekov, v rokoch 1960, 63, 64, 66 a 67 bol Majstrom ČSR v 175 ccm, a v 250 ccm má dve druhé miesta. Jeho dielnička v Jure bola široko ďaleko známa, a ako sám vraví, že jeho snom a cieľom bolo stále niečo zlepšovať a vymýšľať, že vlastne pretekanie bolo „východisko na preverenie myšlienok“ . Vtedy na základe výsledkov dostal od Zväzarmu pridelenú ČZ 350, čo bol v podstate vylepšený Walter, neskôr dostal Juniora 250-ku, a neskôr pretekal iba s vlastnými konštrukciami. Po zrušení triedy 175 ccm dostal ponuku z Považských Strojární jazdiť na fabrickom Tatrane, ktorý dovtedy sedlal Bohuš Kovář , a tak mu na sezónu 1969 pripravili motorku a začala sa éra úspechov, ale aj porúch a opráv v triede 50 ccm, ktorej zostal verný až do roku 1974 a dosiahol v nej titul Majstra Československa. Po skončení aktívnej kariéry pokračoval ako štátny tréner pre CPM.

František Kročka bol nielen úspešným pretekárom, ale aj neskutočne zručným konštruktérom. V jeho dielničke sa zrodilo veľa úspešných motorov a motocyklov, navrhoval a vyrábal si prakticky všetko, od odliatkov skriní, piesty, prevody, dokonca sústružil aj piestne krúžky, proste vždy prišiel nápad a realizácia nasledovala buď u nich doma alebo za pomoci priateľov. Jeho pomoc ocenili aj ďalší pretekári, ktorým pomáhal pri úpravách alebo príprave motocyklov. V jeho šľapajách kráčal syn Marián a neskôr aj vnuk Marián Kročka ml.

Redakcia serveru Moto-cup.sk, ako aj Športová komisia CPM prajú Františkovi všetko najlepšie a do ďalších rokov želajú veľa zdravia.

Text a foto: Rudolf Mladý a jeho archív

Oveľa viac sa o Františkovi dozviete v knihe Ruda Mladého, o ktorej sa môžete dozvedieť viac po kliknutí sem…

Jeden komentár k článku “František Kročka oslavuje osemdesiatku

  1. Poznal som pána Kročku osobne. Vážim si ho ako človeka, ako
    pretekára a konštruktéra. Vážim si ho za prístup k mladým a začínajúcim
    nadšencom, medzi ktorých som tiež v minulosti patril. Nikdy som nevidel
    pána Kročku, nahnevaného. Naopak. Usmiata tvár, priamosť a ľudskosť
    vždy vyžarovali z veĺkej osobnosti, akou je pán Kročka. Aj za to si ho vážim.

    S úctou Kováč Miloslav

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *