František Kročka oslávil 85. narodeniny

Richard Karnok 5

Za obdobie 22 rokov aktívnej pretekárskej kariéry určite patrí medzi legendy motocyklových okruhov a to nielen na Slovensku. Narodil sa vo Svätom Jure 14.8.1932, je otcom dvoch dcér Eleonóry a Ľubice a syna Mariána, vyštudoval gymnázium a elektrotechickú priemyslovku.

Zamestnaný bol najprv ako opravár motocyklov, majster mechanickej a zváračskej dielne a päť rokov ako vedúci výroby prototypov v BAZ (Bratislavské automobilové závody). Posledné roky bol zamestnancom Benzinolu a od roku 1992 je na dôchodku.

Prvýkrát štartoval v roku 1952 na svojej Jawe 350ccm (dvojtaktný motocykel) na pretekoch v Trnave, kde pri svojej premiére spôsobil už po tréninngoch rozruch najrýchlejším časom. Na túto situáciu spomínal pán Kročka pri rozhovore s úsmevom, že sa ani nevedel dostať k motocyklu. V pretekoch viedol až do posledného kola, šetril motorku, vypol banánik zapaľovania na ochladenie válcov no a drôtik sa odtrhol, po oprave „zubami“ došiel do cieľa, ale nie ako víťaz. Na prvenstvo ale nečakal dlho, už nasledujúce preteky na horskom okruhu v Bratislave „Slavín“ mu priniesli vavrín v triede 350 ccm.

Práve triedu 350 ccm jazdil úspešne až do roku 1956, kedy dostal I. výkonnostnú triedu. Motocykel predal Jánovi Horváthovi, ktorý s ním naďalej úspešne pretekal. Kročka prešiel do triedy 175 ccm na upravenej a prevŕtanej 150-ke ČZ, bolo to v čase ZVS v Nitre, kde mu umožnili venovať sa pretekom.
Na prvých pretekoch Majstrovstiev ČSR v Uherskom Hradišti skončil druhý za továrenským jazdcom Františkom Bartošom. A to v tréningu prepálil piest, ktorý zavarili a v nedeľu šiel na štart…

Bratislavský horský okruh pod Slavínom v roku 1952. 3. preteky Františka Kročku a jeho 1. víťazstvo. Jawa 350 ccm vlastnoručne upravená

V nasledujúcom období dosiahol rad víťazstiev a titulov, celkovo absolvoval vyše 200 pretekov , v rokoch 1960, 63, 64, 66 a 67 bol Majstrom ČSR v triede 175 ccm a stal sa tak historicky najúspešnejším pretekárom tejto triedy, pričom okrem spomenutých titulov bol celkovo ešte raz druhý a dvakrát tretí a v 250 ccm má dve druhé miesta s motocyklami vlastnej konštrukcie. Jeho dielnička v Jure bola široko ďaleko známa a ako sám vraví, že jeho snom a cieľom bolo stále niečo zlepšovať a vymýšľať, že vlastne pretekanie bolo „východisko na preverenie myšlienok“. Vtedy na základe výsledkov dostal od Zväzarmu pridelenú ČZ 350, čo bol v podstate vylepšený Walter, neskôr dostal Juniora 250-ku. Po zrušení triedy 175 ccm dostal ponuku z Považských strojární jazdiť na fabrickom Tatrane 50 ccm RS, a tak v sezóne 1966 spolu s Bohumilom Kovářom hájili farby Považských strojární. A začala sa éra úspechov, ale aj poruch a opráv v triede 50 ccm, ktorej zostal verný až do roku 1974 a dosiahol v nej titul Majstra Československa a viacero medzinárodných úspechov. Po skončení aktívnej kariéry pokračoval ako štátny tréner pre CPM.

František Kročka bol nielen úspěšným pretekárom, ale aj neskutočne zručným konštruktérom. V jeho dielničke sa zrodilo veľa úspešných motorov a motocyklov, navrhoval a vyrábal si prakticky všetko, od odliatkov skriní, piesty, prevody, dokonca sústružil aj piestne krúžky, proste vždy prišiel nápad a realizácia nasledovala buď u nich doma alebo za pomoci priateľov. Jeho pomoc ocenili aj ďalší pretekári, ktorým pomáhal pri úpravách alebo príprave motocyklov.

Redakcia portálu Moto-cup.sk praje pánovi Kročkovi do ďalších rokov života všetko najlepšie!

František Kročka, Bratislavský horský okruh Slavín, 1952, trieda 350 ccm, Jawa 350 ccm

.
23-František Kročka, 1-František Bartoš
Trieda 250 ccm Cena Slovenska Piešťany 1966: 2 František Kročka, 12 Eduard Bertoli, 9 Stanislav Klátil

 

Cena Slovenska Piešťany 1966: 1 František Kročka, Tatran 50 RS

František Boček a František Kročka

5 komentárov k článku “František Kročka oslávil 85. narodeniny

  1. Vážený pán František Kročka – zaslúžilý majster športu!
    V mene rodiny Bertoli Vám prajem všetko najlepšie k narodeninám!
    Milý Ferko! Viem že oslovením „pán“ som Vám veľkú radosť neurobil. Dobre si pamätám na vašu pripomienku, keď som sa neisto obrátil na Vás, či by ste sa mi nepozrel na chystanú knihu o mojom otcovi Edovi, zachytávajúcu z veľkej časti vašu spoločnú éru pretekania. Vy ste to spravil ochotne a vytkol ste mi, „že pri oslovovaní pretekárov pán, máme pocit, že nás autor neráta do rodiny motoristov“.
    Ja však chcem týmto zdôrazniť, že Vás považujem za PÁNA PRETEKÁRA. A nielen pretekára, ale v tej dobe rozkvetu motoristického športu v ČSR, ČSFR atď, keď bol akútny nedostatok kvalitných motorov, súčiastok a iných materiálov, ste bol aj špičkový technik, ktorého riešenia boli excelentné a tomu zodpovedali aj Vami dosiahnuté výsledky. Bol ste ochotný vždy pomôcť radou /pre moje motokárové motory či časovanie alebo výfuk som sa ich nevedel dočkať/ ktoré vždy pomohli.
    A za to všetko ďakujem i dnes a prajem ešte veľa zdravia, elánu do života a viete čo? Najväčšiu radosť by mi spravilo to, že keby ste zase skúšali spraviť nejaký nový valec, nech sa Vám podarí!!! S úctou Marián Bertoli

Napísať odpoveď pre Antonín Malaník Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *