V termíne 15. a 16. septembra sa zišli na severočeskej trati Autodrom Most jazdci českej okruhovej agentúry Racetrack.cz, aby si to medzi sebou rozdali v tento rok posledných pretekoch Bridgestone Cup. A práve tu sa tiež definitívne rozhodlo o víťazoch a porazených tohtoročného seriálu.
Nádherné počasie bolo vzhľadom k situácii pár dní pred pretekmi vyslovene zázračné. Aj Autodrom Most za tých niekoľko týždňov vynovil. Po pretekoch ťahačov opätovne natreté obrubníky, nové logo a plno veľkých plánov, vyobrazených na oplachtovaní hlavnej veže formou zaujímavých skíc. Ak toto všetko dopadne, máme sa načo tešiť. Racetrack pripravil pre svojich jazdcov dva dni jazdenia a opäť bolo vypredané. Teda hlavne na druhý deň, keď sa idú preteky, a kedy paddock praská vo švíkoch. Zišlo sa tu veľa jazdcov na najrôznejších strojoch, predovšetkým pretekárskych, aj keď niekoľko „ešpézetkárov“ sa tu tiež našlo, a ako vždy nechýbalo ani dosť dievčat, proste tradičný mix od začínajúcich okruhárov cez hobbíkov až po českú pretekársku špičku.
Jazdilo sa rýchlo v tréningoch a ešte rýchlejšie v pretekoch. Jazdeckú špičku tú tvorili Kamil Holán, domáci rekordman Tomáš Zajíc, už späť v sedle svojej Ninje, ktorá medzitým dostala pretekárske zapaľovanie, a najrýchlejší šestkári, Nemec Michael Trötscher a Dominik Jůda, ktorý exceluje aj v ďalšej kategórii naked. Títo chalani to tiež všetko odštartovali, keď prvý z posledných pretekov na osem kôl a so 43 jazdcami na štartovom rošte patril práve kategórii SSP.
Favorit tejto kategórie, Michael Trötscher, ktorého ste tento rok premiérovo mohli vidieť aj na slávnych 300 zatáčkach Gustava Havla má Most v obľube a väčšinou je z toho aj best lap pretekov, ako teraz – 1: 44,860. Nejakú chvíľu sme tu nevideli kvôli chorobe Dana Vokurku, ktorý sa ale vrátil a hneď s veľkou parádou. Ten má nazbrojené a jeho silná Kawa letí ako zmyslov zbavená, z čoho bolo nakoniec druhé miesto. Určite aspoň trochu spokojný mohol byť Tomáš Skýva, ktorého stretol snáď v každom predošlom podujatí pád. Tu sa síce z popredných pozícií postupne prepadol na siedme miesto, ale preťal cieľovú pásku, a to sa počíta. Pekne išli Jaromír Chlup aj Karel Brandtner s najlepšími časmi 1:46 a celkovo sa zo všetkých 43 štartujúcich dostalo hneď 16 jazdcov pod 1:50. Len škoda dvoch jazdcov, ktorí si v pretekoch nedošli pre mávnutie šachovnicovou vlajkou, a sklamaný bol opätovne Dominik Jůda, pretože ho jeho R6 stále hnevá, hoci z časov od 1:47 do 1:44 to nie je nijako poznať a zo zadných pozícií dokázal v pretekoch preskočiť až na piate miesto.
Druhé preteky Superbikov boli ako vždy divadlom. Za všetko môže Tomáš Zajíc, miestny borec, ktorý má za sebou niekoľko celkových víťazstiev v týchto pretekoch a tým tohtoročným len potvrdzuje svoju formu. Už pred Mostom mal vyhraté, a tak sa rozhodol štartovať z úplne posledného miesta, a skúsiť, ako mu jeho novo poladená Ninja poletí. Pri štarte to vyzeralo na výpis stávok, kam až sa dokáže za osem kôl dostať. S tretím miestom počítali snáď všetci, niekto bol aj optimistickejší, ale po predošlých pretekoch a výkonoch Tomáša Borovku a jeho GSX-R1000 na prvé miesto Tomáša nikto nevsadil. Chyba vážení. Už po zhasnutí svetiel, kým sa druhá polovica štartového poľa vôbec rozhľadela, Tomáš dvíhal prach blízko boxovky kdesi uprostred štartového poľa a do prvej šikany vchádzal medzi tými rýchlejšími. Každým kolom sa potom prebojovával dopredu, a aj keď Tomáš Borovka išiel naozaj pekne, Zajda bol jednoducho rýchlejší (best lap 1: 41,760). Jeho prejazd cieľom sprevádzala vlna nadšenia, a to ešte plno ľudí ani nevidelo, čo sa dialo ďalej. Tomáš si totiž pre svoju priateľku Lucku, mimochodom tento rok vôbec najkrajší dáždikárku, prichystal prekvapko v podobe zásnubného prstienka a po dojazdení pretekov ju požiadal hneď vedľa motorky o ruku. Gratulujeme!
Tomáš Borovka bral svoju prehru športovo a predviedol aspoň pekný prejazd cieľovky. Svoju GSX-R v plnom tempe dokázal v pohode postaviť na zadné, ako to robil svojho času Kevin Schwantz na GP500, takže je vidieť, že GSX-R kone rozhodne nechýbajú. Kto si však zaslúži isté uznanie, a to zo všetkých 39 jazdcov, je v cieli tretí Boris Bittner, ktorý za sebou nechal nadupané litre vrátane rakety BMW S 1000 RR, a to v sedle naozajstného superbiku, ako sa hovorilo ešte pred rokmi čistokrvným trištvrtelitrom, pretože Boris všetkých pojazdil na GSX-R750 s pekným best lap 1: 44,427.
Tretie zápolenie v poradí patrilo nakedom, a toto je veľmi obľúbená disciplína, v ktorej štartujú stroje ako je Suzuki TL S, Honda Firestorm, BMW K 1200 R, dvanástka Bandit, Kawa ER-6n alebo Honda CB1300. Prevažne bežní jazdci na úplne obyčajných motorkách predvádzajú, ako vyzerá naozajstný zápal pre vec, a to hneď 43-krát. Samozrejme aj táto kategória má svojich favoritov a tým najlepším je Dominik Jůda na svojom civilnom KTM Super Duke. Ani značky na preteky neskladá, pretože na tejto motorke jazdí skoro každý deň. Dominik tak patrí do tej najmenej početnej skupiny okruhových strelcov, ktorí sú zároveň závislými bikermi aj v bežnom živote mimo uzavretej trate. Kto mu ale pri každých pretekoch zatápa, to je Martin Odehnal na vyladenom Tuono V4. Martin tiež v pretekoch zajazdil vôbec najrýchlejšie kolo za 1:48,548, ale v cieli bol o viac ako tri sekundy neskôr ako Dominik. Obaja sa ale ako jediní dostali v tejto kategórii pod 1:50. Tretím do partie je potom Petr Horák na litrovej Ducati S4R.
Je tu ale jedno prekvapenie konca tohtoročnej sezóny a tým je stríťák Radek „Rutan“ Pyrchala, ktorý so svojou pozváranou 636 stíha tých najrýchlejších. Za chrbtom mal po celé preteky Vaška Vlasáka na bolonskom Streetfighteri, ktorý bol aj nepatrne rýchlejší, ale Rutan to s ukričanou Kawou dal, aj keď teda ten cieľ, ten bol obzvlášť pre divákov veľmi adrenalínový. Rutan sa začal radovať ešte pred pretnutím cieľovej čiary, čo ho takmer stálo miesto a najskôr ho zachránilo vhodnejšie umiestnenie transpondéra. Rozdiel 0,001 na čiare je fakt z p***** šťastie! Neuveriteľnú jazdu predviedol Jarda Shrbený, kopírujúci na rovinkách tvary svojho GSR600. Tento chalan ide na tejto obyčajnej motorke, aj keď so srdcom z GSX-R600, ako blázon, klobúk, resp. blembák dole. V tejto kategórii tiež štartovali tri dievčatá a najlepšie si opäť viedla Péťa Hlavsová na svojom SV. Na tejto „prestupnej“ kategórii do veľkého pretekania je čím ďalej tým viac krásne vidieť, že nie je potrebné vlastniť okruhový špeciál, ale radosť z rýchlej jazdy sa dá krásne zažiť aj na bežnej cestnej motorke, ktorú používate v prevádzke alebo na cestu do práce. Veľmi pekné a inde nevídané preteky.
Po Naked sa roštovalo ešte raz, aby si svoje preteky odjazdili aj jazdci kategórie Open a po nasledujúcej polhodinke otvorenej pitlane sa šlo na záverečné vyhlasovanie, čo bola taká čerešnička na torte. Nielen, že sa vyhlasovali víťazi jednotlivých pretekov, kedy sa navyše trieda naked rozdeľuje ešte na malé a väčšie stroje, ale na všetkých tiež čakalo vyhlásenie celej sezóny a tí najlepší sa mohli radovať z fúry pekných cien v podobe topánok a kombinéz RST, kupónov na oblečenie MBW, sád stojanov pod motorku, nových pneumatík Bridgestone, prilieb Shoei a samozrejme pekných pohárov aj vencov. Týmto tohtoročná sezóna skončila. A čo na to hlavný organizátor a majiteľ agentúry Racetrack, Michal Mulač?
„Všetkým veľmi ďakujeme za účasť. Bola to parádna sezóna. Už teraz môžem povedať, že plánujeme podobný model, je rezervované Brno aj Most, vždy na tri dvojdňové termíny, opäť začneme v marci v Rijeke a tiež uvažujeme o jednej akcii na Slovakiaringu či Panónii. Časové plány budú jednotné na každý event, prvý deň 6×20 min voľných jázd, druhý deň 4×20 min voľných jázd + štyri preteky pre kategórie SSP, SBK, (Naked do 750ccm a cez 750ccm) Open pre jazdcov ktorí sa nekvalifikovali do hlavných pretekov a na záver polhodinka open pitlane. Takisto budeme pokračovať v rozdeľovaní jazdcov do skupín podľa nášho systému, ktorý z databázy vyhodnocuje posledné dosiahnuté časy na danom okruhu, tak, aby nevznikali výrazné výkonnostné rozdiely v skupinách a jazdenie bolo pre všetkých bezpečnejšie. Kedy a kde sa presne pôjde by sme mali vedieť zhruba v polovici novembra a počas decembra potom bude opäť možnosť zakúpiť si u nás jazdenie s 20% zľavou.“
Tak sledujte web racetrack.cz a tešte sa na ďalšiu sezónu s českou okruhovou agentúrou Racetrack a jej tímom zapálených ľudí. A dovidenia zase na jar 2015 🙂