V pondelok 20. apríla odštartovala na autodróme v Moste tohtoročnou prvou akciou v Česku okruhová agentúra Racetrack.cz svoju šiestu pretekársku sezónu. A stálo to naozaj zato!
Ani štartovacia Rijeka v polke marca a ani prvý Most, ktorý sa koná vždy v polovici apríla, sa nepočíta do seriálu pretekov Bikers Cup, ide teda skôr o taký tréning pred tou pravou pretekárskou sezónou určenou pre rýchlych aj pomalých jazdcov, ale už so všetkým čo k tomu patrí. Pre tento rok bol obmedzený počet jazdcov v skupine na 25 jazdcov na trati a bolo to poznať. Tiež nám všetci zase o rok zostarli, čo u niektorých znamená, že snáď aj zmúdreli, takže sa jazdilo rozumne a toľko sa nepadalo. Celkovo tu potom zavládla veľmi pohodová atmosféra, ktorej nahralo aj veľmi slušné počasie s teplotami atakujúcimi dvadsiatku. Slnečná obloha nám vydržala po celý deň.
Harmonogram mosteckéej akcie nie je oproti iným eventom v roku rozhodne nijako ochudobnený. Štyri dvadsaťminútovky v štyroch skupinách (A, B1, B2, C), ako voľný tréning a kvalifikácia zároveň, štyri preteky na šesť až osem kôl podľa dosiahnutých časov, nie podľa kubatúry čo je pre začiatok vynikajúce rozhodnutie, pretože na trati súperia jazdci s podobnými časmi, a tak sa vyhneme nebezpečným predbiehaniam a na záver pol hodiny open pit-lane pre tých čo ešte nemajú jazdenia dosť a vyhlásenie víťazov sa striekajúcim šampanským. To je jednoducho plnohodnotný okruhový deň, ako má byť. Menej ľudí na trati, znamená z pohľadu jazdca tiež oveľa väčší pokoj a priestor, ako sa po zime bezpečnejšie rozpozerať, a ďalším drobným detailom potom bola malá účasť našej okruhovej a roadracingovej špičky, čo je na prvý pohľad možno trochu škoda, znamená to však, že na pekné umiestnenie dosiahnu aj ďalší jazdci v rade, nie len tí najrýchlejší.
Kto nemohol na prvej akciu rozhodne chýbať, bol matador Tomáš Zajíc, trojnásobný víťaz seriálu Bridgestone Bikers Cup v najsilnejšej kubatúre. Tomáš pre tento rok prestúpil do českého majstráku, ktorý sa ide v rámci IMRC a na akciách Racetrack ho tak uvidíme predovšetkým trénovať. „Akurát som sa o tretej ráno vrátil z Pannónie, takže som trochu KO, no túto akciu som si nemohol nechať ujsť. Tiež sme potrebovali s mechanikom laborovať a prenastaviť Ninju, takže tu skôr budem testovať, než že by som sa pokúšal o nejaké výkony,“ vysvetľuje Tom, ktorý v ten deň ovládol ako kvalifikačné tabuľky, tak aj tie pretekárske, hoci preteky schválne nedokončil, keď v poslednom kole zašiel do boxov.
V paddocku ste ale mohli naraziť aj na iných borcov. Trebárs taký „starý pes“ Alois Vokurka, pán v rokoch, ktorému sa pred dodávkou nahrievali dva biky (BMW S 1000 RR a Suzuki GSX-R1000 K5) v pretekárskej úprave. Alois je jeden z najväčších machrov v republike vôbec – jazdí po celej Európe a skúša nové trate, na svojom konte ich má takmer tridsať, čo znamená, že jeho skúsenosti by mu mohol závidieť kdejaký profík. A na svoj vek sa s tým práve nemaže, keď si dáva trénovaných mlaďasov na desiatu, a to na starej K5. „Na tejto motorke som kedysi začínal a musím povedať, že ma baví aj teraz. Bavorák to síce nie je, ale besný je to dosť, máme tam plynové vidly, takže to pekne žehlí povrch a dá sa s tým pekne letieť,“ opisuje Alois a mieri na poslednú kvalifikačnú rundu, ktorou si zaistil štvrté miesto v prvom rade na rošte v najrýchlejšej kategórii Open 1!
Než sa ale dostali na rad najväčší rýchlici z jedničky, už bolo prejdených dvoje pretekov. Prvé zápolenie bolo vypísané pre kategóriu Open 3 a bol to adrenalín hneď od začiatku. Po hromadnej kolízii sa musel opakovať štart a zo šiestich kôl sa krátilo na päť. Ale aj najkratšie preteky priniesli plno zvratov a oproti postaveniu na rošte sa chlapci pri pretekoch pekne premiešali.
V prvom kole najviac prekvapil Otakar Hrubeš na odstrojenej Suzuki GSX-R750, ktorý v tej chvíli celé pole viedol a bol teda rýchlejší ako neskorší víťaz na BMW S 1000 RR. Ale kapotám nakoniec konkurovať nemohol. Zaujímavé tiež bolo sledovať Jirku Kopala. To je náš niekdajší účastník hořických pretekov a veľmi ostrý jazdec. Jirka už ale pár rokov na okruhu nejazdil, nemá teda natrénované, a vôbec je zaujímavé vidieť ten prepad, na ktorom sa podpísalo aj to, že mal požičanú motorku.
Open 3
1. Evžen Nářez Suzuki GSX-R1000 best lap: 1:54,476
2. Tom Reichel Honda CBR1000RR best lap: 1:54,338
3. Bohuslav Jošt Honda CBR1000RR best lap: 1:54,650
4. David Kolc Suzuki GSX-R600 best lap: 1:55,829
5. Petr Chmelař Kawasaki ZX-10R best lap: 1:55,726
Kategória Open 2 už išla na osem kôl a bola to smršť hlavne medzi dvoma prvými jazdcami. Suzuki GSX-R1000 Martina Lukáša vs. dunivý KTM RC8 Michaela Carvana. V každom kole na cieľovke rovnaký súboj, štvorvalec bol na rovinke rýchlejší, RC8 ale lepšia na brzdy, a byť to o kolo menej, iste by KTM brala vavríny. No na posledné kolo si Martin postrážil výjazd a o pol stroja preťal cieľovú čiaru skôr. Tretí v cieli bol Jarda Zhrbený, ktorý sa ako vidno do okruhového jazdenia totálne zbláznil. Minulý rok tento chalan vyhral kategóriu naked na Suzuki GSR600, tento rok už páli slidery zo sedla okruhovej kawy ZX-6RR, takže sme zvedaví, ako sa mu v ďalších pretekoch povedie. Kto mohol byť veľa smutný, bol Adam Vágner, takisto na šestkovej ninje. Tento nováčik, ktorý jazdil roky pretekársky na bicykli, má parádny štýl a lepší sa každým odjazdeným kolom, aj v pretekoch slušne postupoval dopredu, len keby ho nezradila technika. Jeho Kawa má občasný problém s dodávkou paliva a práve začala štrajkovať už v polovici pretekov, čo znamenalo slušný prepad. Adam to ale berie športovo a je vidieť, že mu ani štrajkujúci stroj nemôže pokaziť nadšenie z okruhového vyčíňania, čo je skvelé.
Open 2
1. Martin Lukáš Suzuki GSX-R1000 best lap: 1:51,484
2. Michael Carvan KTM RC8 best lap: 1:51,275
3. Jarda Shrbený Kawasaki ZX-6RR best lap: 1:52,279
4. Jaroslav Novák Yamaha R6 best lap: 1:52,489
5. Lukáš Droppa Suzuki GSX-R600 best lap: 1:53,510
Predposledné preteky patrili najrýchlejším. Tomáš Zajíc na rošte prvý, vedľa neho Petr Kostka takisto na ninji, ako tretí jediný narušiteľ litrovej kubatúry v prvej línii, Nemec Michael Trötscher na R6, a už spomínaný Alois Vokurka. Tu sa už konečne jazdilo rýchlo – 12 jazdcov z 20 pod 1:50 – a divadlo to bolo parádne. Hlavne sledovať Zajdu, ako naberal postupný náskok pred červenou R6 Michael Trötschera, ktorý ale inak i s handicapom chýbajúcich 400cc objemu sekundoval veľmi zdatne. Pekne odštartoval aj Miloš Hlaváček na Fárošovi, ale čoskoro podľahol, a príliš sa nedarilo ani Petrovi Kostkovi, ktorý nakoniec do cieľa došiel na šiestom mieste. Kto bol ale najviac riešený zo štartovej búdky, ktorá je mimochodom v Moste v novom prevedení, bol Plejba. Honza Pabouček predal svoje milované Tuono a nechal si len R6 a vraj je na ňom vidieť, že mu chýba, pretože oproti minulému roku išiel v pretekoch o tri sekundy pomalšie.
Open 1
1. Michael Trötscher Yamaha R6 best lap: 1:44,896
2. Alois Vokurka Suzuki GSX-R1000 best lap: 1:46,177
3. Miloš Hlaváček Honda CBR1000RR best lap: 1:47,014
4. Pavel Tůma Honda CBR1000RR best lap: 1:47,329
5. Petr Kostka Kawasaki ZX-10R best lap: 1:46,902
Posledným súbojom celého dňa bola kategória najpomalších a začínajúcich jazdcov – Open 4, a hoci tieto súboje neboli pre divákov zďaleka tak adrenalínové, z pohľadu samotných účastníkov to bolo vnímané oveľa intenzívnejšie. Najlepšie časy nad dve minúty, tri dievčatá v poli a opatrné súboje, tak vyzerala štvorka v akcii. Pre ostrieľaných borcov nuda, ale stačilo si prísť pokecať trebárs s Evou Staňkovou, a vo chvíli ste zmenili svoj pohľad na vec. Evča má svoju prvú vlastnú motorku (postaršiu R6), do tej doby vraj sem tam ničila ockovi gumy na R1 svoju pomalou jazdou, a hoci už za sebou pár pretekov má, v Moste teraz jazdila po dvoch rokoch. A keby ste videli to jej nadšenie po pretekoch, totálne by vás to pohltilo. A o tom to predsa je, užiť si to, zažiť niečo, čo sa vymyká bežnému všednému životu, a hlavne, v poriadku sa vrátiť z okruhu domov.
Open 4
1. Lukáš Mošna Yamaha R1 best lap: 2:02,108
2. Michal Zvěřina Aprilia Tuono 1000R best lap: 2:04,620
3. Roman Machálek Yamaha R6 best lap: 2:03,732
4. Franta Herejk Honda CBR929RR best lap: 2:04,959
5. Petr Peteřík Kawasaki ZX-10R best lap: 2:04,832
Ďalšia runda pod taktovkou Racetrack nás čaká už o tri týždne a to 13. až 14. mája na Automotodróme v Brne, kde sa odohrajú prvý ostré preteky seriálu Bikers Cup vypísaného pre kategórie Superbike, Supersport a Naked bike, Prebehne tu premiérovo ale aj pridružený Ducati fastival, sviatok všetkých priaznivcov motocyklov z Bologne, čo bude taký český Ducati speed week plný testovacích motocyklov a záverečnej party s kapelou K2. Toto bude veľké! Tak dorazte, voľné miesta zatiaľ ešte sú.