Miro Laki Sloboda po prvých tréningoch na TT 2019

Richard Karnok

Prvé tréningy na Tourist Trophy má za sebou slovenský pretekár Miro Laki Sloboda. Takto hodnotí svoje úvodné predstavenie na tohtoročnej TT samotný pretekár.

Nedeľa 26. 5. 2019

Dnes sme mali prvý tréning. Presunuli nám ho zo včera na dnes. Nedá sa nevšimnúť si, aký je v depe pokoj a pohoda. Je to až nezvyklé. Nikto sa nerozčuľuje na počasie, čomu už veľmi dobre rozumiem po poslednom manxe. Tu je to počasie proste také a všetci to vedia sú s tým zmierení. Mali sme dnes prvú technickú kontrolu a bolo to náročné, chýbali nám diely, čo sme museli dokúpiť a keďže twin tu ideme prvýkrát veľa vecí pre nás bolo nových.

Od príchodu aj keď sme tu už 5 dni sme mali stále čo robiť. Bolo treba ísť s motorkami na brzdu naladiť mapy na tento okruh a popripravovať si gumy, benzín a ja neviem čo všetko ešte. Administratívna prebierka prebehla v pohode, všetci sú tu milí a veľmi ústretoví, aj keď sme sem prišli a ešte sme museli doriešiť poistenie. Len pre info, 895 eur mi zmizlo z úctu hneď. Okrem iného. Jedlo, čo sme nabalili balené vákuové veľmi nevyšlo, keď ma z neho parádne prehnalo… Už sa ho nechytám…

Všetci v tíme makajú na 120 %. Prípravy na túto akciu boli veľmi náročné, čo si asi málokto vie predstaviť, tak som si ani neuvedomoval kam som sa to dostal až do momentu, keď som na brífingu sedel s hviezdami ako Conor Cummins a ďalší. Vtedy mnou prebehol ten pocit šťastia, čo sa mi podarilo dokázať. Dostať sa sem na najúžasnejšiu a najbláznivejšiu trať na tejto planéte. Keď ste v parc fermé a všetky tie hviezdy sú okolo vás… Až ma chytal strach, či to medzi nimi zvládnem. Všetko ma to prešlo po odštarovaní a už som si len užíval každý prejdený meter, každý skok a každú tú zákrutu. Nešiel som tu od augusta a rýchlo sa mi navrátila pamäť, kde je aká zákruta ako ju prejsť, aj som mal slabú chvíľku, keď som sa zamyslel a hneď mi bolo jasné, že sa to nemôže opakovať. Stačí malá nepozornosť a idete mimo stopy a nie vždy sa to dá ešte zachrániť.

Na twine je fajn, že si zvykáte na niektoré zákruty, v ktorých na supersporte musíte uberať, idete plný a ten pocit ísť plný plyn na najvyššom rýchlostnom stupni do zákruty, kde nie je vidieť, sa proste ani opísať nedá… Srdce skáče od radosti a často aj motorka 🙂 Dnes bol aj celkom silný vietor, čo znamenalo kopec nových situácií na trati, keď v meste idete a z bočnej uličky fúka takýto nárazový vietor, hneď ste o meter inde. A takisto v horách, tam síce fúka stále, ale dnes to bol pre mňa extrém, sú tam miesta, kde pred zákrutou vás odhodí do strany zrovna tam kde nechcete.

Keď som dokončil druhé kolo, presadol som na tu 6ku. Úplne iná motorka, najprv si zvyknúť na posed a na reakciu plynu. S podvozkom to už bolo ľahšie, keďže som s ňou už tu na ostrove išiel. Tak ako som si na twine oddýchol, už na šestke neplatilo. Veľmi rýchlo mi ukázala, že to s ňou nebudem mať ľahké, zameral som sa preto na to, ako s čo najmenšou námahou prejsť okruh. Je to jedna z ťažkých vecí, ktoré sa tu treba naučiť, inak fyzicky veľmi rýchlo odídete, keďže okruh je veľmi nerovný. Po prejdení kola a štvrť mi na šestke odpadla radička, všetko na lepidlo!!! Je to náročná previerka aj techniky. Ostal som stáť pri Ballaugh Bridge a aspoň som si dopozeral tréning ako divák. Bola to nádherná podívaná, neviem čím to je, možno tým, že problémov je nad hlavu, som stále nejaký pokojný nech sa deje čo sa deje. Užívam si tu atmosféru a neviem sa dočkať ďalšieho tréningu.

Utorok 28. 5. 2019

Máme za sebou ďalší tréning, skúšali sme kopec nových vecí, aj na motorke a aj na mne. Pred štartom som si dal urobiť tejpy, ale som si aj príliš dotiahol tlmič riadenia. Už v prvom kole mi stvrdli predlaktia a dostaval som kŕče, cez bolesť som dal ešte druhé kolo a potom som zastavil dotankovať a rovno si oddýchnuť. Prestavil som si tlmič riadenia a vyrazil som opäť na dráhu. Hneď som si spomenul, že som si chcel z dlani strhnúť tie pásky, lebo sa mi nahrnuli k prstom a nedokázal som pridávať bez bolesti plný plyn. Nejak som to kolo už dokrúžil, na dvoch miestach boli žlté vlajky, tak som vedel, že na čas to nebude, tu keď sú žlté vlajky, tak musí jazdec spomaliť na cca 60 km/h, a tak prejsť úsek, lebo ono tá motorka býva rozsypaná dosť po veľkej časti cesty.

Večer sme ešte po tréningu vytiahli predné teleskopy a odniesli do Ohlinsu na kontrolu, zadný tlmič tam bol pred jazdou a menili mi tam pružinu, tak chceli aj pozrieť tie predné, ale to sme pred tréningom nestíhali. Teraz už ich mame upravené na túto trať. Tým, že je veľmi špecifická a tí ľudia ju už za tie roky poznajú, tak nič lepšie, ako zveriť to miestnym sme nemohli urobiť. Časy sú zatiaľ skôr pomalšie, ale nie som z toho v nejakom strese, hlavne keď viem, s čím všetkým sa tu vyrovnávame.

Ešte musíme dokončiť naladenie prevodov a už to bude sna všetko. Tým, že mám v podstate nový motor, tak sú zmeny, ktorým musíme prispôsobovať ostatne detaily. Ako laik som mnohým tým veciam nerozumel ako môžu toľko ladiť motorku, ale čím ide človek alebo jazdec ďalej, tým sa odokrýva viac a viac náročnosť dobrého naladenia k dobrému výkonu.

Tím funguje skvelo, všetci makajú a dávajú do toho všetko, čo je v ich silách. Dnes prší a tréning je zrušený, tak som bol na masáži s predlaktiami a krkom. Takých s rovnakými problémami nás tam bolo viac, je celkom zima, tak sa zohrievame v aute, mali sme studené raňajky, lebo v rv parku, kde mame zázemie, vypadáva prúd a nemohli sme si pripraviť teplé jedlo. Reštauráciu si nemôžeme dovoliť, rozpočet na to nie je. To len tak okrajovo, ak by si niekto myslel, že tu dovolenkujeme. Podstatnejšie veci sú kúpiť potrebne diely na motorku či benzín. Je jedno či ste plno profesionálny tím, alebo taký, nazvime to amatérsky ako my, vždy vás niečo nepredvídateľné prekvapí, ale aj o tom je to pretekanie. Vysporiadať sa s problémami, riešiť ich a dostať sa na tú dráhu a bojovať o čo najlepší výsledok.

Držte palce, ďakujem vám za podporu a aj tým, ktorí mi prispeli na startovači!

Laki

Foto: RCphotos, PLPics, Will Broadhead Photography, Denisa Vlachová

Partneri: Blue Label, Motopneu.eu, MM Racing, Horiace ovce, Microform, Floraservis, Cyklostar, RSTmoto.cz, Vágner sport, Opravy-motooblečení, Yamaha MACO Racing Team, Aquaprofi Racing Team, IPONE Slovakia, Kawasaki Slovenská Republika, MotoXN, Dunlop, Stavizol, Sepron Evercoat, Harley Caffe Sekule, Support 81, Helite Airbags CZ/SK, DART racing, Motocentrum KM, GARMIN, STYX.sk, AGV & Dainese Slovensko, Sport Kodaj, Autoškola Schulo, Pálenica Bernolákovo, Vandals Čadca, Pavel HAGA Štolba, EL Černoch, Matys Vlach, Dušan Makovec, Jeff Michalík, Tomáš Baťa, Ivan Duchoň, Milan Murgaš, Alenka, Miško a Vladko, František Volek, Juraj Ďuriš, Dušan Kovarík, Bystrík Polák.
Mediálni partneri: Moto-cup.sk, Motoride.sk, Czech Road Racing, Bikeracing.cz, eva-moto.com, Jednoduše Motosport, Motokecy.cz.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *