Grand Prix MotoGP v Maďarsku od roku 2023

Richard Karnok

Zdá sa, že na rozdiel od predstaviteľov Českej republiky si v iných krajinách uvedomujú prestíž usporadúvania pretekov seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov a snažia sa toto podujatie získať na svoje územie. Promotér šampionátu MotoGP, španielska spoločnosť Dorna podpísala s predstaviteľmi maďarskej vlády zmluvu o usporiadaní Grand Prix od roku 2023.

V Maďarsku sa veľké ceny konali už v rokoch 1990 a 1992 na Hungaroringu, teda na okruhu, ktorý práve vrcholnému svetovému podujatiu svojimi predovšetkým bezpečnostnými parametrami príliš nevyhovoval (o biednej účasti divákov za závratné ceny vstupného nehovoriac), a tak krajina, ktorá má dokonca majstra sveta (Gábor Talmácsi v triede 125 cm³ v roku 2007), dodnes usiluje o získanie najprestížnejšieho motocyklového šampionátu na svoje územie.

Pred viac ako desaťročím sa hovorilo o Balatonringu, z ktorého však zostali len rozbrázdené hektáre hliny, ale aj vďaka veľkej angažovanosti práve spomenutého jediného maďarského šampióna Talmácsiho začína maďarská snaha o získanie Grand Prix naberať konkrétne kontúry. Generálny riaditeľ Dorny, Carmelo Ezpeleta, podpísal zmluvu s predstaviteľmi maďarskej vlády, ktorá im zaručuje organizovanie Grand Prix už od roku 2023. Nová trať má vzniknúť neďaleko druhého najväčšieho maďarského mesta – Debrecína. Stavebné práce odštartujú v druhej polovici roka 2021.

Nuž, neostáva nám iné, ako Maďarom držať palce, veď iste aj mnohí fanúšikovia zo Slovenska radi na toto podujatie prídu. Snáď nebude cena vstupného taká závratná, ako tomu bolo v Maďarsku v 90. rokoch. A k Brnu snáď už len dôvetok. Vďaka za tých krásnych 33 rokov, vďaka súčasnému vedeniu, že sa na juhu Moravy vôbec jazdilo až do roku 2020, pretože pred 15 rokmi už visela Veľká cena v Brne na vlásku, vďaka vedeniu AMD za to, že to roky ťahalo z vlastného vrecka aj napriek tomu, že štát a všetci naokolo ryžovali, a vďaka vedeniu aj za to, že v ostatných rokoch z nájmu, ktorý od štátu inkasovalo, zveľaďovalo okolie samotnej trate, aby sa tam desiatky tisíc divákov cítili čo najlepšie. Jedny z najväčších návštev v seriáli snáď o tom jednoznačne svedčia. Politici, ktorí majú tradície u prd…le (ale že aj jednoznačný finančný prínos?) a spolu s nimi názory tisícov občanov, ktorí si nevedia zrátať 1+1, sú len dôkazom, že takáto krajina si, žiaľ, Grand Prix ´dalej nezaslúži…

A čo na budúcnosť maďarskej Veľkej ceny vravia tí, ktorí ju pripravujú?

László Palkovics, maďarský minister pre národné inovácie a technológie: „Sme veľmi vďační, že sa Dorna rozhodla využiť našu ponuku, a chystáme sa vybudovať úplne novú trať a úplne nový štýl trate MotoGP. Investícia je dosť významná, ale keď sme realizovali naše obchodné modely, stojí to za to. Je to dobrá ekonomická investícia. “

Gábor Talmácsi: „Je to pre mňa veľmi emotívne, som veľmi hrdý na to, že som tu. Môj životný príbeh je v podstate taký, že som svoju krajinu ako jazdec reprezentoval 10 rokov v MotoGP a teraz na inej pozícii zastupujem Maďarsko v motoristickom športe.“  Vždy sa snažím podporovať projekty motoristického športu, ako je tento. Som hrdý na to, že som sa mohol stať súčasťou projektu, milujem motorky, milujem preteky a vždy sa venujem tomuto športu, aj keď nejazdím. Je to pre nás skvelý okamih a to aj skutočnosť, že vláda podpísala zmluvu s Dornou. Poloha v blízkosti Debrecínu je pre túto oblasť veľmi dôležitá a krajiny okolo Maďarska sú blízko – Slovensko, Ukrajina, Rumunsko, takže fanúšikovia sa tam v budúcnosti ľahko dostanú, a to je tiež skvelé pre tento región.“

Carmelo Ezpeleta, DORNA: „Tento plán sa konečne stáva skutočnosťou a mám veľkú radosť, že môžem oznámiť túto novinku. Maďarsko má obrovskú vášeň pre šport a Gábor je bývalý majster sveta. Zároveň verím, že tento krok pomôže mladým maďarským talentom uľahčiť cestu do svetového šampionátu. Naším jasným cieľom je tomuto novému okruhu priniesť to najlepšie – divákov, ekonomický dopad a tiež pokrytie v televíznych prenosoch, čo tento región preslávi po celom svete. Zároveň verím, že pomôžeme tomu, aby sme v budúcnosti videli maďarského jazdca v kráľovskej kubatúre.“

Text: Dorna a Richard Karnok
Foto: Dorna

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.