Už počas nasledujúceho víkendu sa na podujatí seriálu IMRC v pretekoch Slovenského pohára triedy -600 cm3 predstaví 22-ročný Pavol Šuster štartujúci s podporou tímu Motoclub Baláž. A hoci sa Paľo po prvýkrát ako jazdec predstavil len vlani, prostredie motocyklových okruhov je mu známe, keď predtým na pretekoch často sprevádzal svojho kamaráta Tomáša Svitka.
Paľo, aká bola tvoja cesta k motocyklom a samotným pretekom?
Bolo to vďaka Tomášovi Svitkovi, od malička sme spolu vyrastali, boli a aj sme dobrí kamaráti. Už od detstva som chcel jazdiť preteky, no nikdy na to nebolo dostatok financií alebo času, navyše otec bol často preč kvôli práci a mama bola samozrejme vždy proti. No postupom času som si začal popri Tomášovi budovať nejaké zázemie, často sme ho s priateľkou chodili podporovať na rôzne preteky alebo testy po Európe. A vtedy mi priateľka povedala, že už by bolo asi načase plniť si detský sen…
Čože?! Tak tú ti bude asi viac motorkárov závidieť, zvyčajne to totiž býva naopak…
Je to naozaj tak, v jazdení ma maximálne podporuje, ona bola tá, ktorá ma posunula až na jazdy na okruhu. A viem že sa môžem na ňu vždy spoľahnúť, zatiaľ nevynechala žiadne moje preteky a akékoľvek jazdenie. A hlavne je ochotná odoprieť si radosť sebe samej, aby sme mali napríklad na nové pneumatiky či čokoľvek iné…
Hmmm, zázrak! Vzácna to žena… A kedy si sa teda po prvýkrát postavil na štart pretekov?
Po prvýkrát to bolo na Fun Cupe minulý rok, keď som sa zúčastnil vtedy pre mňa prvých pretekov v „céčkovej“ skupine. Bol to pre mňa skvelý zážitok. Dovtedy som sa vždy len vozil cez nejaké agentúry, alebo som využíval voľne jazdy na Slovakia Ringu. No na preteky som sa nikdy neodvážil.
Čo nasledovalo potom?
Odvtedy to bolo viac ako dobré, nonstop som sa zlepšoval a sekundy na celkových časoch stále ubúdali. Pod krídla si ma po tomto Fun Cupe vzal Motoclub Baláž, na čo som osobne veľmi hrdý, pretože mať tak skúseného kantora ako je Miloš Baláž mi môže v mojom jazdení len pomôcť. Aby som sa zlepšil, bol mi poskytnutý pretekársky stroj značky Honda od tímu SK Energy, bol to pre mňa neuveriteľný skok a sám som najskôr nechápal, ako je možné dosiahnuť taký výkon z motorky. Dlho som si nato zvykal, no podvozok značky Öhlins mi poskytol maximálnu kontrolu nad motocyklom a to nehovorím o ďalších mnohých, veciach ktoré sú na tej motorke pre mňa úplne top.
Tento rok ťa prvé preteky čakajú o týždeň na Hungaroringu, s akými cieľmi odchádzaš do Maďarska a aké sú tvoje ciele pre celú sezónu?
No, Hungaroring je ešte stále pre mňa veľkým otáznikom. Či sa dokážem postaviť aj na štart bude ešte otázkou technických záležitostí motocykla a taktiež aj financií. Cieľ som si nasadil hlavne dojazdiť (smiech), pretože na konci minulej sezóny som to zahadzoval každú chvíľu… Hlavne si musím nájsť dobré nastavenie pre mňa a ideálnu stopu, keďže som na Hungaroringu ešte nejazdil. Celkovo idem do sezóny plný očakávaní a hlavne s dobrým pocitom, že si dobre zajazdím. Ide hlavne o to, aby sme sa zabavili, chcem si preteky užívať.
Na akom motocykli budeš štartovať?
Všetko nasvedčuje tomu, ak to teda vyjde, že sa na štart postavím s motocyklom Suzuki GSX-R, nakoľko ostrý stroj zo šampionátu World Supersport od tímu Intermoto, na ktorom jazdil aj spomínaný Tomáš Svitok, ešte stále nie je z nedostatku času pripravený.
Spomínaš financie, to je jedna z dôležitých vecí, ale treba mať aj dostatočné zázemie. Priateľku si spomínal, je ešte niekto, komu patrí tvoja vďačnosť?
Samozrejme by som chcel poďakoval rodičom, že mi dovolili už vo veľmi nízkom veku brázdiť cesty na 600-vke, samozrejme už vtedy som získaval prvé skúsenosti. Rovnako moja vďaka patrí Milošovi Balážovi za to, že mi dokáže poskytnúť zázemie na moje zlepšovanie sa. A v neposlednom rade Petrovi Šurinovi, že urobil naozaj maximum pre to, aby jazdci mali šancu si to skúsiť, ako napríklad na Fun Cupe.
Síce toho ešte veľa za sebou nemáš, ale zažil si už nejaký riadne nevydarený deň na okruhu?
Na ten si spomínam celkom presne, bolo to na Slovakia Ringu, druhýkrát čo som sedel na Honde a nebol som na ten stroj ešte veľmi zvyknutý. Najskôr sa ukázali nejaké technické problémy, ktoré sme riešili v depe celé dopoludnie, no napokon sa mi podarilo vyjsť na dráhu, avšak v druhom kole to so mnou praštilo o zem v rýchlej ľavej zákrute pred výjazdom na tretí horizont. Vykĺbil som si rameno a pravé zápästie. Nič príjemné… Motorka našťastie nedopadla zle, a tak som chcel ešte vyštartovať do kvalifikácie, no tú sme už nestihli a preto som štartoval z posledného miesta. Hneď po štarte ale opäť začal motocykel štrajkové obdobie… Takže ma doviezli traťáci do boxu a tým sa ten krásny deň pre mňa skončil 🙂
Iste sleduješ MotoGP ši WSBK, máš nejakého favorita?
Určite, MotoGP je moje pravidelné nedeľné obhrýzanie nechtov, bol som veľkým fanúšikom Caseyho Stonera, no keďže odišiel moje sympatie patria asi ako väčšine Rossimu. Vo WSBK to je Loris Baz, ktorého jazdu som zažil naživo na okruhu Misano v Taliansku počas predsezónnych testov tímu SK Energy. Bolo to neuveriteľné, keď som videl ako tú ostrú pravú po cieľovke berie driftom už pri konci boxov a v tom som niekde odvedľa započul: „ten ide akoby tu motorku ukradol“… Preto Loris.
Cez víkend štartuješ na pre teba prvých pretekoch IMRC, čo hovoríš na tento seriál?
Celé je to odrazom veľkého kusu úsilia Petra Šurinu a ostatných, vytvoriť pre jazdcov maximálne profesionálny seriál pretekov. Či ohľadom medializácie alebo celkových služieb a prístupu ku nám jazdcom a preto sa nato neuveriteľne teším. IMRC bude určite zložitejší u konkurencie jazdcov, vidím to už na mojom tímovom kolegovi Michalovi Ronecovi, s ktorým sa nám minulý rok časy prelínali, no na piatkových testoch na Slovakia Ringu som videl jeho techniku jazdy a úseky, kde som mu minulý rok utekal, tak tam som mu tentoraz nestíhal… Je vidieť, že sa vyjazdil a bol už párkrát testovať. Pre mňa to bola včera úplná tohtoročná premiéra na motocykli… Dúfam, že sa budem stále zlepšovať a dokážem sa s Michalom opäť naháňať.